Elbląg, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Zobacz jak powstaje „serce” kanału na Mierzei Wiślanej
Na śluzie, która będzie sercem kanału żeglugowego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym trwa betonowanie tzw. wanny szczelnej.
Jest to ogromna komora o długości 230 m, szerokości 25 m, głębokości 6,5 m do lustra wody i 2,5 m ponad lustro. Wybrano technologię, która zapewni wysoką jakość konstrukcji.
Jak tłumaczy Jarosław Bobrowski z firmy SWECO, betonowanie odbywa się nie pod wodą, ale w suchym wykopie.
Z perspektywy czasu propozycja wykonawcy, zmierzająca do zmiany technologii wykonania śluzy była bardzo dobrym posunięciem. Betonowanie dna i ścian śluzy wykonaliśmy w takiej technologii, że uniknęliśmy betonowań podwodnych.
Prace na przekopie przebiegają zgodnie z harmonogramem. Mariusz Janczewski z konsorcjum NDI/Besix zaznacza, że podobnie jest na samej śluzie.
Prace przy budowie śluzy znajdują się na bardzo zaawansowanym etapie. Jesteśmy w końcowej fazie realizacji kieszeni południowej. Obiekt służy bezpiecznemu przeprawianiu się jednostek z Zatoki Gdańskiej nad Zalew Wiślany i w odwrotnym kierunku. Obiekt będzie też zapobiegał mieszaniu się wód z Zatoki Gdańskiej z wodami Zalewu Wiślanego
Intensywne prace są również prowadzone w rejonie Zatoki Gdańskiej i na Zalewie Wiślanym, gdzie powstaje sztuczna wyspa. Cały czas budowany jest most północny. Kanał będzie gotowy w przyszłym roku. Rozpoczął się też drugi etap prac na rzece Elbląg, gdzie m.in. powstanie nowy most w Nowakowie, wzmocnione będą brzegi rzeki i pogłębiony tor żeglugowy.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego około 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Przekop Mierzei Wiślanej nabiera kształtu. Instalowany jest bardzo ważny element konstrukcji
Autor: M. Stankiewicz
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy