Olsztyn, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Decyzja zapadła. Drogowcy wskazali przebieg północnej obwodnicy Olsztyna
Wariant żółty zwyciężył. Drogowcy wskazali najlepszy, ich zdaniem, przebieg budowy północnej obwodnicy Olsztyna.
Podczas spotkania zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych w olsztyńskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarekomendowany został wariant drugi, tzw. żółty. Jest najbliżej miasta, ale też najdroższy. Wzbudza za to najmniej kontrowersji, bo uzyskał akceptację wszystkich gmin, przez które ma przebiegać trasa.
Wariant żółty jest najbliżej miasta Olsztyna. Otrzymał on najwyższe parametry, czyli wypada on najlepiej. Warto też tutaj podkreślić, że za aprobatą wszystkich samorządów przez teren, których będzie przebiegała obwodnica, ten wybór też został dokonany
– przekazała rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Katarzyna Kozłowska.
Jak zaznacza wójt gminy Dywity Agnieszka Hrywniak-Sakowska, po wprowadzeniu przez projektantów i GDDKiA w Olsztynie korekt oraz zmian, także na wniosek gminy Dywity i jej mieszkańców (odsunięcie ronda od Brąswałdu i odsunięcie przebiegu drogi od zwartej zabudowy Redykajn) oraz po ogłoszeniu przetargu na wykonanie ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie, gmina zauważa zalety wariantu żółtego 02. Trasa zaczynać się ma na obwodnicy Spręcowa.
Z przedstawionych dziś analiz wynika, że najlepszym wariantem pod względem ekonomicznym i społecznym, jest rekomendowany przez nas do tej pory wariant niebieski, czyli wariant O1. Natomiast wariant O2, czyli wariant żółty jest najlepszy pod względem transportowym, funkcjonalnym i środowiskowym
– powiedziała wójt.
Dzięki usytuowaniu tego wariantu blisko miasta mniej samochodów będzie przejeżdżać przez sam Olsztyn. Ta aprobata gmin — także Jonkowa i Gietrzwałdu — była wyzwaniem. Gminy wypracowały w końcu wspólne stanowisko, które akceptuje taki wybór.
Budowa wariantu żółtego to wybór najdroższej opcji, która ma kosztować 910 mln zł. To więcej od dwóch odrzuconych wariantów o 46 mln i 13 mln zł. Po akceptacji tej decyzji przez Generalnego Dyrektora, ma zostać złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Przy budowie ma być wyburzony jeden budynek. Realizacja budowy przewidziana jest na lata 2029-2031.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: A. Skrago
Redakcja: P. Jaguszewski
Władze Olsztyna, Gietrzwałdu i Jonkowa wspólnie o północnej obwodnicy miasta