Elbląg, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Radio Elbląg, Regiony
Budowa toru wodnego na rzece Elbląg coraz bliżej. Urząd Morski ogłosił przetarg
Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dokumentację budowy toru wodnego do portu w Elblągu. To ostatni odcinek drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, której wykonanie zadeklarował rząd.
Niespełna kilometrowy fragment toru wodnego do portu w Elblągu nie był wcześniej objęty programem pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Rząd PiS, dla którego droga wodna przez Mierzeję była inwestycją strategiczną, nie przewidywał wykonania ostatniego odcinka do elbląskiego portu. Chciał by ten fragment zbudował samorząd elbląski.
Po wyborach parlamentarnych, nowy koalicyjny, rząd przekazał, że wykona ostatnie 900 metrów do elbląskiego portu.
Jak poinformowała rzeczniczka inwestora, czyli Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, Ministerstwo Infrastruktury zleciło przygotowanie dokumentacji projektowej, analizy nawigacyjnej oraz wykonanie ekspertyz technicznych. Chodzi o ustalenie niezbędnych inwestycji umożliwiających dokończenie toru wodnego i wykorzystanie infrastruktury portu w Elblągu.
To etap piąty budowy. To realizacja robót na odcinku toru wodnego na rzece Elbląg o długości około 1 kilometra, to jest od punktu P2 zlokalizowanego w miejscu rozwidlenia rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego do punktu Port zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej. Ten odcinek nie był wcześniej objęty programem budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
podkreśliła Magdalena Kierzkowska.
Jak dodała, 31 grudnia ubiegłego roku na platformie Urzędu Morskiego w Gdyni opublikowano ogłoszenie o przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.
Tor wodny ma mieć szerokość 36 metrów i głębokość 5 metrów na odcinkach od punktu P1 na wysokości oczyszczalni ścieków do punktu P2 przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego oraz od punktu P2 do punktu Portu zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej. Umocnione mają zostać brzegi oraz wybudowana obrotnica o średnicy 160 metrów na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.
Od stycznia 2024 roku prowadzone są prace przy pogłębianiu rzeki Elbląg, realizowane w ramach czwartego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Umowa obejmuje wykonanie kolejnego odcinka toru wodnego o głębokości 5 metrów. Przeprowadzone zostały również badania i oczyszczanie dna z przeszkód ferromagnetycznych np. złomu, elementów żelbetowych, przeszkód wielkogabarytowych i historycznych pozostałości militarnych. Kontynuacja prac jest częściowo przewidziana w tym roku.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów. Pozostałe około 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 metrów głębokości.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: A. Libudzka/PAP/ A. Bruchwald
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy