Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region
Przekop Mierzei Wiślanej nabiera kształtu. Instalowany jest bardzo ważny element konstrukcji
Na przekopie Mierzei Wiślanej instalowana jest pierwsza z czterech bram. Te ogromnych rozmiarów i wagi konstrukcje będą zamykać śluzę na czas przepływania jednostek.
Każda brama została podzielona na sześć elementów, osobno dostarczonych na miejsce. Wcześniej są one spawane w zakładzie prefabrykacji, potem odbywa się próbny montaż wszystkich sześciu segmentów. Następnie znowu są dzielone i dopiero transportowane na mierzeję.
Jedna brama to około 160 ton konstrukcji stalowej. Będzie ona przesuwana w poprzek śluzy na zamontowanych w kieszeniach wózkach – dolnym i górnym
– wyjaśnił Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych wykonawcy prac NDI.
Śluza w w Nowym Świecie jest jedną z największych w Polsce. Jej zadaniem jest wyrównywanie poziomów wody w kanale. Ta różnica między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską bywa różna, wywołują ją silne sztormowe wiatry. Śluza będzie zapobiegać mieszaniu się wód obu akwenów.
Ze względu na zmienne warunki atmosferyczne oraz możliwe różnice poziomów wód w Zatoce Gdańskiej i Zalewie Wiślanym zaprojektowano śluzę, która umożliwi wyrównywanie poziomu wód w tych dwóch akwenach
– podkreślił Ciomek.
Planowany termin oddania śluzy to pierwszy kwartał przyszłego roku. Potem zostanie ona zalana wodą i odbędą się wszelkie testy szczelności oraz mobilności bram.
Autor: M. Stankiewicz
Redakcja: M. Rutynowski