Elbląg, Aktualności, Aplikacja mobilna
Urząd Morski w Gdyni nie wyłonił wykonawcy przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Najwyżej oceniono ofertę konsorcjum firm z Belgii
Przetarg wciąż trwa. W grze wciąż pozostaje 6 z 7 firm, które startowały w przetargu. Najwyżej ocenianą ofertą jest ta złożona przez konsorcjum firm z Belgii N.V.Besix SA ze spółkami NDI SA oraz NDI sp. z o.o. Jest to jednocześnie najtańsza oferta.
– Cena za wykonanie prac wynosi 992 miliony 270 tysięcy 523 złote – poinformowali przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni podczas konferencji prasowej.
Oferty w przetargu na budowę przekopu zostały otwarte pod koniec maja. Ceny zaproponowane przez sześciu inwestorów wahają się od ponad 992 milionów do niemal półtora miliarda złotych. Resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy chciał przeznaczyć ponad 718 milionów złotych.
Prace mają się rozpocząć we wrześniu i zakończyć do 2022 roku. Obecny przetarg dotyczy pierwszego etapu inwestycji, który obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału przez Mierzeję Wiślaną o głębokości 5 metrów i długości 1 kilometra 350 metrów wraz ze śluzą i całą potrzebną infrastrukturą oraz sztuczną wyspą na Zalewie Wiślanym.
W kolejnych etapach mają zostać rozpisane przetargi na budowę toru wodnego do Elbląga, mostu w Nowakowie i budowę dróg dojazdowych. Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.9
Autor: A.Pastuszka/PAP
Redakcja: A.Skrago/B.Świerkowska-Chromy