Mieszkańcy zdecydują czy chcą roweru miejskiego w Olsztynie
Czy Olsztyn dołączy do miast, które wprowadziły rowery miejskie? Stowarzyszenie Wizja Lokalna przeprowadzi wśród mieszkańców badania ankietowe, które mają być swoistym referendum w tej sprawie.
Propozycja utworzenia w Olsztynie systemu samoobsługowych i całodobowych wypożyczalni rowerów miejskich nie jest pomysłem nowym. Wprowadzenie rozwiązania, które obok autobusów i tramwajów służyłyby mieszkańcom jako dodatkowy środek komunikacji, stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich „Wizja Lokalna” złożyło już w 2013 roku w ramach pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego. Choć inicjatywa pod nazwą Olsztyński Rower Miejski, zajęła w głosowaniu mieszkańców wysokie trzecie miejsce (uzyskała 800 głosów), ze względu na ograniczone środki nie doczekała się jednak realizacji. Jak podkreślali wówczas urzędnicy, miejskie rowery miały wyjechać na ulice naszego miasta w okolicach 2016 roku, czyli po ukończeniu przebudowy systemu komunikacyjnego w śródmieściu.
Najwyższy czas wrócić do zapowiedzi urzędników sprzed 4 lat i podjąć w końcu decyzję o zainicjowaniu przedsięwzięcia, które w innych polskich miastach pozwoliło uatrakcyjnić ofertę komunikacji miejskiej, ale i skomunikować wiele słabiej dostępnych miejsc. Przykładem takiego miejska mógłby w Olsztynie być Dworzec Zachodni. Idealne na tego typu przedsięwzięcia jest również Śródmieście i Kortowo, a odpowiednio rozbudowany system obsługiwać może całe miasto
– podkreśla Paweł Klonowski ze stowarzyszenia Wizja Lokalna.
Społecznicy pytają w ankiecie mieszkańców Olsztyna, czy spotkali się z rowerem miejskim w innych aglomeracjach oraz o oczekiwania wobec systemu roweru miejskiego w stolicy Warmii i Mazur. Wśród pytań pojawiają się te o koszta korzystania, najważniejsze cechy, zakres czasowy funkcjonowania czy model rozbudowy systemu. Jest również miejsce na własne uwagi i spostrzeżenia.
Są to już trzecie badania przeprowadzane przez społeczników z Wizji Lokalnej. Wcześniej pytali o oczekiwania podróżnych względem modernizacji Dworca Zachodniego oraz o pieszo-rowerową trasę Łynostrady. Jedne i drugie miały wpływ na kształt późniejszych inwestycji.
Jeśli jednak udałoby nam się powtórzyć wynik badań w sprawie Łynostrady, w których swoje zdanie wyraziło 1,5 tysiąca mieszkańców, zyskalibyśmy dodatkowo silny mandat społeczny w tej sprawie
– mówi Rafał Ostoja-Lniski, koordynator badań społecznych z Wizji Lokalnej.
Badania potrwają do końca lutego. Ankieta dostępna jest w Internecie. Wystarczy kliknąć w link.
(as)