Olsztyn, Elbląg, Ełk, Bartoszyce, Braniewo, Działdowo, Aktualności, Giżycko, Aplikacja mobilna, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Radio Elbląg, Nowe Miasto Lub., Olecko, Ostróda, Pisz, Szczytno, Węgorzewo, Regiony
Nie likwidacja, a przekształcenie. Wiejskie szkoły z nowymi szansami

Fot. A. Minkiewicz-Zaremba
Przekształcenia, łączenie klas czy rozszerzenie działalności o społeczną lub kulturalną zamiast likwidacji – takie propozycje ma resort edukacji dla małych szkół i prowadzących je samorządów. Niż demograficzny sprawia, że w niewielkich, głównie wiejskich, placówkach jest coraz mniej uczniów.
Tylko w ostatnich 5 miesiącach do kuratorium oświaty w Olsztynie wpłynęło 14 wniosków dotyczących likwidacji szkół. Prowadzenie ich i wypłaty dla nauczycieli kosztują coraz więcej, a w wielu placówkach brakuje uczniów. W ośmiu przypadkach kuratorium zgodziło się na likwidację. W całej Polsce odrzucanych jest coraz więcej takich wniosków.
Jak zapewnia warmińsko-mazurska kurator oświaty Jolanta Skrzypczyńska, resort nauki chce zachować placówki w małych miejscowościach i deklaruje, że samorządy nie pozostaną same z tym problemem.
Podejmując decyzje o likwidacji małej szkoły bierze się pod uwagę wiele czynników. Ja przy brałam pod uwagę to, jak po likwidacji takiej szkoły będą zaopiekowane dzieci
– powiedziała.
Często samorządy nie mają pieniędzy na wypłaty dla nauczycieli.
W przypadku gminy Barciany, żeby domknąć tegoroczny rok szkolny brakuje nam ponad 6 milionów złotych
– wyjaśniła wójt Barcian Marta Kamińska.
Zapowiadane jest finansowe wsparcie samorządów, ale także działania na rzecz rozszerzenia funkcjonowania placówek. Często na wsiach ze szkół korzystają m.in. seniorzy, rady sołeckie czy też prowadzone są działania kulturalne.
Minister edukacji Barbara Nowacka poinformowała niedawno o planowanym uruchomieniu programu inwestycyjnego dla małych samorządów, na który w tym roku przeznaczono 50 milionów złotych. Jednym z kluczowych elementów wsparcia placówek ma być jednak uelastycznienie przepisów dotyczących organizacji szkół podstawowych. To m.in. uproszczenie zasad tworzenia filii szkół oraz organizowania nauczania w klasach łączonych na pierwszym etapie edukacyjnym.
Posłuchaj relacji Aleksandry Skrago
Autor: A. Skrago
Redakcja: B. Świerkowska