Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna
Wiemy, na co Polacy najchętniej przekazywali 1 procent podatku
23 proc. Polaków w tym roku przeznaczyła 1 proc. podatku na pomoc osobom z niepełnosprawnościami. Był to najczęściej wybierany cel charytatywny, jak wskazują wyniki badania na rzecz raportu „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2022”.
Według badania na rzecz raportu „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2022”, Polacy najczęściej oddają swój 1 proc. podatku na wsparcie osób z niepełnosprawnościami (23 proc.).
Są to zarówno kobiety jak i mężczyźni (kolejno 24 i 22 proc.). Ponadto badanie nie wykazało korelacji między chęcią wsparcia osób z niepełnosprawnościami a wiekiem ankietowanych. Natomiast najczęściej na ten cel podatek przekazują osoby zamieszkujące średnie miasta od 50 do 250 tys. mieszkańców takie jak Kielce, Radom czy Tarnów.
Polacy chętnie wspierają swoim 1 proc. podatku również fundacje walczące z chorobami np. z rakiem (17 proc. wskazań ankietowanych.). Te najczęściej są wybierane przez osoby w wieku 18-29 lat (32 proc. wskazań) oraz przez respondentów z wyższym wykształceniem (23 proc.).
Kolejnym celem, na który przekazujemy część naszego podatku jest pomoc zwierzętom (10 proc.). Na ich los najbardziej czułe są kobiety (12 proc. w porównaniu do 7 proc. mężczyzn), osoby w wieku 30-39 lat (16 proc.) i mieszkające w dużych miastach powyżej 250 tys. mieszkańców jak Warszawa, Gdańsk czy Wrocław (15 proc. w porównaniu z 6 proc. zamieszkałych na wsi).
Badanie pokazało, że Polacy najchętniej uczestniczą w zbiórkach organizowanych przez specjalne portale i akcje charytatywne. Bierze w nich udział już co czwarty z nas (26 proc.). Popularnym działaniem pomocowym jest też kupowanie produktów, z których część dochodu przeznaczana jest dla potrzebujących (20 proc.) czy wolontariat (21 proc.).
Popularne stało się pomaganie. Co piąta badana osoba wchodzi na stronę konkretnej fundacji lub instytucji i przelewa pieniądze na cele charytatywne, a 12 proc. przekazuje je za pomocą zbiórek i licytacji na portalach społecznościowych takich jak Facebook.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.
Redakcja: M. Rutynowski za PAP