PIT-11 – do kiedy, czym jest i jak go wypełnić?
Wyjaśniamy
Zagadnienie wypełniania PIT-11 frapuje wielu przedsiębiorców, przychodzimy wobec tego z krótkim poradnikiem dotyczącym wypełniania tego formularza. Wyjaśniamy, czym jest, czemu służy i jak poprawnie go wypełnić.
Co to jest PIT-11 i jakie zawiera informacje?
Podpowiadamy, czym charakteryzuje się ten formularz i do kiedy PIT 11 powinien być wystawiony.
Jest więc to dokument, który pracodawca, czyli płatnik, wystawia swojemu pracownikowi bądź zleceniobiorcy. Formularz zawiera podsumowanie dochodów, zaliczek na podatek dochodowy i odprowadzonych składek ZUS za poprzedni rok podatkowy.
PIT-11 musi wystawiać każdy pracodawca, zleceniodawca i organ rentowy. Dotyczy on wyłącznie osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umowy cywilnoprawne – zlecenie i dzieło.
Dokument zawiera kilka stałych elementów:
-
dane identyfikacyjne i podatnika, i płatnika,
-
uzyskane dochody z różnych źródeł (praca podstawowa i zlecenia),
-
odliczone składki ZUS i zaliczki na podatek dochodowy.
Dokument musi być przekazany na czas i do pracownika lub zleceniobiorcy, i do właściwego urzędu skarbowego. Niedopatrzenie terminu może skutkować upomnieniem albo karą finansową, dlatego warto zapamiętać – a najlepiej zapisać – jak wyglądają terminy składania tego dokumentu.
Do kiedy należy przekazać PIT-11 i jak go wypełnić?
PIT-11 należy wysłać (w formie elektronicznej) do urzędu skarbowego do końca stycznia danego roku. Pracownik lub zleceniobiorca musi zaś otrzymać swój dokument do końca lutego – są to terminy nieprzekraczalne.
Wyjątek stanowi sytuacja wcześniejszego zakończenia współpracy. Wówczas PIT-11 należy wystawić przed upływem 14 dni od dnia ustania stosunku pracy.
Oto jak poprawnie wypełnić PIT-11 krok po kroku:
-
Sekcja I – należy wprowadzić dane podatnika i płatnika, tj. NIP lub PESEL, adres, pełne dane osobowe.
-
Sekcja II – dochody pracownika i koszty uzyskania przychodu. Rozbite są one na kategorie, czyli przychody z tytułu umowy o pracę, zlecenie bądź dzieło.
-
Sekcja III – zaliczki i składki ZUS. Tu należy uwzględnić wszystkie składki, jakie zostały odprowadzone na rzecz pracownika/zleceniobiorcy.
-
Sekcja IV, czyli inne informacje, w tym o przychodach wolnych od podatku, jak np. zasiłki chorobowe.
Wśród najczęściej popełnianych błędów przy wypełnianiu PIT-11 przytrafiają się niepełne lub niepoprawne dane identyfikacyjne którejś ze stron, niewłaściwe wyliczenie ZUS bądź podatku albo pominięcie dochodów z różnych źródeł – szczególnie tych dodatkowych, które stanowią marginalną kwotę w porównaniu do dochodu głównego.
Jeżeli nie masz pewności, że wypełniasz PIT-11 poprawnie, możesz skonsultować dokument z osobą z księgowości albo zlecić jej całkowicie opracowanie takiego dokumentu. Dzięki temu możesz uniknąć błędów, które wymagają korekt, a w skrajnych przypadkach mogą nawet skończyć się karą finansową ze strony urzędu.
Pamiętaj, że najważniejsze jest złożenie tego dokumentu w terminie – całą resztę da się skorygować, choć warto oszczędzić sobie trudu i wypełnić dokument poprawnie już za pierwszym razem!
Artykuł sponsorowany