Olsztyn, Koronawirus, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Wiceminister edukacji w Olsztynie: rosnąca liczba zachorowań zmusza nas do niepopularnych decyzji
Piąta fala pandemii może nas zmusić do niepopularnych decyzji – mówił w Olsztynie wiceminister edukacji Tomasz Rzymkowski. W najbliższych godzinach może zapaść decyzja w sprawie zmiany formy pracy szkół.
Czy do szkół wróci nauka zdalna?
Jak wynika z zapowiedzi ministra edukacji Przemysława Czarnka, pod uwagę brana jest nauka zdalna w klasach od IV wzwyż. Wiceminister edukacji Tomasz Rzymkowski podczas wizyty w Olsztynie przyznał, że w obecnej sytuacji epidemicznej trzeba brać pod uwagę możliwość nauki on-line.
Nam wszystkim bardzo zależy na tym, aby nauka stacjonarna w jak najszerszym stopniu funkcjonowała, bo mamy doskonałą wiedzę na temat negatywnych skutków nauki zdalnej. Natomiast sytuacja jest absolutnie od nas niezależna, czyli wzrost liczby zachorowań i nowy wariant koronawirusa zmuszają nas do podjęcia bardzo niepopularnych decyzji.
Wiceminister Rzymkowski podał też najnowsze dane na temat poziomu wyszczepienia uczniów. W grupie 11 – 18 lat zaszczepionych przeciwko COVID-19 jest 57 procent osób, w grupie 5 – 11 lat 8,5 procent.
Edukacja na kierunkach technicznych
Uczniowie coraz chętniej wybierają kierunki techniczne – mówił w Olsztynie Tomasz Rzymkowski. Wiceminister edukacji i nauki przekonywał, że dobrym trendem jest coraz częstsze wybieranie kierunków technicznych i to już na poziomie szkoły ponadpodstawowej.
Dla nas jako dla Ministerstwa Edukacji i Nauki rzeczą niezwykle ważną jest, by zachęcać młodych ludzi do nauk ścisłych, do nauki przedmiotów praktycznych. Polska gospodarka dynamicznie się rozwija i mówiąc wprost potrzebne są fachowe ręce do pracy w tej gospodarce.
Podczas spotkania z przedstawicielami władz regionu była też mowa o nowym przedmiocie, jaki ma pojawić się w programie nauczania w szkołach ponadpodstawowych. To Biznes i zarządzanie, który ma zastąpić realizowany obecnie przedmiot Podstawy przedsiębiorczości.
Ten przedmiot ma być udoskonaloną wersją wcześniejszego przedmiotu – udoskonaloną o obecność biznesu i przedsiębiorców. Czym ma się różnić ? Przede wszystkim podstawa programowa ma być ukształtowana w obecności biznesu, oczywiście przy współudziale specjalistów w zakresie dydaktyki
– wyjaśnia Krzysztof Marek Nowacki, warmińsko-mazurski kurator oświaty. Nowy przedmiot ma być realizowany od 2023 roku.
Podczas wizyty w Olsztynie, wiceminister Rzymkowski odwiedził Instytut Badawczo-Szkoleniowy. To instytucja, która pomaga szkołom wprowadzać nowoczesne rozwiązania do pracowni zawodowych, prowadzi też w szkołach ogólnokształcących naukę metodą eksperymentu.
W tej chwili największy projekt realizujemy w województwie mazowieckim. Modernizujemy tam 172 szkoły zawodowe. Natomiast bardzo dużo wdrożeń dotyczy nauki metodą eksperymentu. To są różne obszary: fizyka, matematyka. Np. biologia – dzieci są wyposażone w gotowe instrumenty, wędrują poza szkołę, pobierają próbki ziemi, wracają do szkoły i analizują skład tej ziemi, analizują skład powietrza
– wyjaśnia prezes Instytutu Mirosław Hiszpański.
Chciałoby się, aby każdy polski uczeń mógł korzystać z tego typu sprzętu, z tego typu techniki, aby zdobyć zawód, ale także po to, by nauczyć się współczesnego świata i móc się w tym świecie odnaleźć
– podkreśla wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki.
Autor: A. Piedziewicz
Video: P. Getka
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy