Olsztyn, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Mimo darmowych przejazdów uczniów w Olsztynie rośnie sprzedaż biletów MPK
Przybyło uprawnionych do darmowych przejazdów, a mimo to sprzedaż biletów wzrosła. W Olsztynie komunikacja publiczna cieszy się coraz większą popularnością.
W ubiegłym roku olsztyńska komunikacja publiczna przewiozła prawie 48 milionów osób. To o 21 procent więcej, niż w roku 2023. Zwiększyła się także sprzedaż biletów, co było o tyle niespodziewane, że od września rozszerzono grupę osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów.
Wprowadzenie zwolnienia dla dzieci i młodzieży. Mimo to odnotowaliśmy wzrost sprzedaży biletów. Przy początkowym lekkim zmniejszeniu ostatecznie mamy wzrost sprzedaży. Wzrasta zainteresowanie komunikacją
– powiedział prezydent Olsztyna Robert Szewczyk.
Przypomnijmy, że wcześniej bez biletów mogli jeździć uczniowie podstawówek. Od września 2024 roku także uczniowie szkół ponadpodstawowych. Obowiązują tu jednak pewne ograniczenia.
Z bezpłatnych przejazdów mogą korzystać dzieci i młodzież do 19. roku życia, które uczęszczają do szkół podstawowych i ponadpodstawowych na terenie Olsztyna, których rodzice lub opiekunowie prawni mieszkają na terenie Olsztyna i rozliczają się z podatku dochodowego w tutejszym urzędzie skarbowym
– przypomniał Michał Koronowski z Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.
Choć bezpłatne przejazdy dla uczniów przyniosły pozytywne efekty, to miasto nie zamierza wprowadzić darmowych przejazdów dla wszystkich. Prezydent Robert Szewczyk zauważył, że nie zna miasta na takim poziomie, jak Olsztyn, które mogłoby sobie na coś takiego pozwolić.
Za wzrost zainteresowania komunikacją publiczną odpowiadają nie tylko uczniowskie bezpłatne przejazdy. To również efekt uruchomienia dwóch nowych linii tramwajowych, a także rozwijanie połączeń autobusowych do ościennych gmin.
Porozumienia o wspólnym transporcie mają już prawie wszystkie gminy sąsiadujące z Olsztynem. Co istotne, połączenia te nie obciążają budżetu miasta.
Koszt funkcjonowania takiej linii podzielony jest na zwrot ze sprzedaży biletów, zaś to, czego te wpływy nie pokrywają, pokrywa gmina, do której ta linia dojeżdża
– zapewnił Michał Koronowski.
Do komunikacji publicznej Olsztyn dopłaca. Jej koszt to 170 milionów złotych rocznie. Tymczasem w roku ubiegłym wpływy z biletów – choć były wyraźnie wyższe, niż w 2023 – wyniosły 37 milionów, czyli niecałą 1/4 tych kosztów.
Posłuchaj relacji Andrzeja Piedziewicza
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy