Jak przygotować rower do sezonu jesiennego?
Nie każdy z nas sezon rowerowy kończy wraz z pierwszymi jesiennymi deszczami i przymrozkami. Aby zminimalizować ryzyko szybszego zużycia sprzętu, warto odpowiednio przygotować rower do nowych warunków pogodowych.
Znany w rowerowym środowisku youtuber SzajBajk – Daniel Dziemieszonek akcentuje kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę podczas jesiennego przeglądu.
– Wszystkie ruchome elementy powinny być czyste, suche i zabezpieczone smarem – jeżeli są rozbieralne. Pozostałości piasku i błota powodują tarcie, które znacznie przyspiesza zużywanie sprzętu, należy je zatem bezwzględnie usunąć. Smar z kolei nie tylko zmniejsza tarcie, ale także uszczelnia i chroni przed wilgocią. Podczas jesiennego przeglądu, nie należy go żałować – mówi PAP Life Dziemieszonek. Skierujmy naszą uwagę na piasty, czyli centralne części kół, które obracają się na osiach. I na łożyska w sterach, czyli te, dzięki którym poruszamy kierownicą. Istotne są też łożyska suportu, dzięki którym obracają się ramiona zakończone pedałami oraz łożyska w samych pedałach.
Inną kwestia są wszelkie śrubki. Nieodkręcane przez wiele miesięcy, a może nawet lat, mogą w bardzo łatwy sposób się „zapiec”. Wówczas, w przypadku konieczności ich poruszenia, na przykład podczas wymiany lub montażu koszyka na bidon, może dojść do przekręcenia i uszkodzenia gwintu. Wykręcenie każdej ze śrubek, nasmarowanie i przykręcenie z powrotem powinno być regularną czynnością konserwacyjną, szczególnie pomiędzy sezonem wiosenno-letnim a jesienno-zimowym.
Kolejny punkt przeglądu to łańcuch.
Podczas swojej pracy łańcuch wyciąga się, co jest naturalnym następstwem eksploatowania sprzętu. Należy jednak pamiętać, że im bardziej jest rozciągnięty, tym większe ryzyko, uszkodzenia zębatek, a ich wymiana będzie już znacznie bardziej kosztowna. Przed zimą upewnijmy się, że nie jest on zbyt luźny – warto użyć przymiaru do łańcucha. Słone i wilgotne warunki sprawiają, że olej znacznie szybciej się wypłukuje, a łańcuch wyciąga się szybciej. Warto zatem rozważyć jego wymianę jesienią, aby zapobiec nadmiernemu wycieraniu zębatek
– radzi znawca rowerów.
Hamulce i opony, czyli kwestia bezpieczeństwa. Użytkownicy hamulców tarczowych powinni bezwzględnie sprawdzić grubość okładzin. Te będą w sezonie zimowym zużywały się znacznie szybciej. W przypadku hamulców szczękowych, zwróćmy uwagę, czy okładziny nie są brudne i zapiaszczone. Drobiny piasku i opiłki metalu w okładzinach może spowodować szybsze zużywanie obręczy kół oraz nieco słabsze hamowanie. Jeśli nie decydujemy się na zmianę opon na wersję zimową, sprawdźmy, czy nasze dotychczasowe ogumienie ma odpowiednio wysoki bieżniki, który zapewni nam przyczepność na mokrej nawierzchni i będzie sprawniej odprowadzał wodę i błoto.
Autor: PAP Life
Redakcja: A. Podbielska