Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 3 °C pogoda dziś
JUTRO: 6 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Ekspert podkreśla: moda na aktywność w mediach społecznościowych przemija

Fot. Pixabay.com

Ludzie powoli odchodzą od mody na bycie aktywnym w mediach społecznościowych; zaczyna się moda wręcz przeciwna: na niekorzystanie z tych serwisów – zauważa socjolożka dr Helena Chmielewska-Szlajfer z Akademii Leona Koźmińskiego.

Mniej więcej w połowie poprzedniej dekady – czyli wraz z uruchomieniem Facebooka – zapanowała prawdziwie masowa moda na bycie aktywnym w mediach społecznościowych

– mówi dr Chmielewska-Szlajfer, socjolożka zajmująca się tematyką wpływu nowoczesnych technologii na zmiany społeczne.  – Teraz jednak zaczynamy od Facebooka bardzo powoli odchodzić – zauważa badaczka. Przypomina ona badania naukowe, z których wynika, że intensywne użytkowanie mediów społecznościowych nie czyni nas szczęśliwszymi.

Coraz częściej w ostatnich latach mówi się np. o zjawisku określanym FOMO (ang. Fear of Missing Out) – chodzi tutaj o lęk przed odłączeniem od Internetu i mediów społecznościowych, a przez to „wypadnięciem z obiegu”. Jest to problem również w Polsce: według niedawnego badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego, FOMO odczuwa 16 % polskich internautów, czyli ponad 4 mln osób!

– Świadomość tego, że spędzamy za dużo czasu w mediach społecznościowych, jest jednak bardzo duża” – mówi dr Chmielewska-Szlajfer. Przywołuje wyniki polskiego badania:

Aż 36 % osób z wysokim poziomem FOMO przyznało, że czuje się uzależnionymi od mediów społecznościowych.

Jak podkreśla, w zachowaniach ludzi widać coraz większą świadomość tego typu problemów.

Firmy technologiczne wprowadzają różnego typu rozwiązania mające uświadomić ludziom, jak dużo czasu spędzają w Internecie – na przykład licznik pokazujący, ile i jak korzystamy z naszego smartfona. W opozycji do FOMO coraz częściej pojawia się skrót JOMO – czyli joy of missing out, radość z niebycia na bieżąco. Z kolei wśród rodziców w Dolinie Krzemowej panuje moda na ograniczanie dzieciom dostępu do nowych technologii

– wylicza badaczka.

Jak dodaje, eksperci już od jakiegoś czasu zwracają uwagę na to, że nadmierne korzystanie z mediów może mieć wpływ na to, jak wchodzimy w relacje z ludźmi w prawdziwym świecie.

Sherry Turkle, wybitna psycholog społeczna z MIT, opisuje w swojej ostatniej książce między innymi przykład rodziny, w której nastoletni syn wolał się kłócić z matką nie na żywo, a przez… komunikator internetowy. Miał poczucie, że kłótnia przez komunikator będzie bardziej kontrolowana, łatwiej będzie wyłożyć swoje argumenty, trudniej będzie kogoś obrazić

– opowiada.

– Sama technologia to jednak tylko narzędzie – wszystko zależy od tego, w jaki sposób ją wykorzystujemy, a robimy to czasem wbrew własnym interesom – podkreślała dr Chmielewska-Szlajfer.

 

Źródło: PAP
Redakcja: A. Dybcio

Więcej w facebook, media społecznościowe
Mieszkańcy Warmii i Mazur wybierają elewację Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie

Rzecz dotyczy fragmentu ściany nad wejściem do budynku Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego, na którym zostanie umieszczony baner poświęcony stuleciu odzyskania niepodległości. Dwa projekty zaproponował znany plakacista Wojciech...

Zamknij
RadioOlsztynTV