Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 8 °C pogoda dziś
JUTRO: 8 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Chwalone dzieci lepiej się uczą

Fot. pixabay

Uczniowie otrzymujący od nauczycieli więcej pochwał niż nagan lepiej się zachowują i dłużej koncentrują na zadaniach – wynika z badania opublikowanego na łamach „Educational Psychology”.

Naukowcy z Uniwersytetu Brighama Younga (USA) przez trzy lata obserwowali ponad 2,5 tys. uczniów przedszkoli i szkół podstawowych – dzieci w wieku od 5 do 12 lat. Zauważyli, że uczniowie klas, w których nauczyciele częściej stosowali pochwały, uważali na lekcjach od 20 do 30 proc. dłużej, niż rówieśnicy ganieni za niewłaściwe postępowanie.

Związek między liczbą pochwał a zdolnością do koncentrowania się na nauczycielu i zadaniach nie jest przypadkowy. Występuje zarówno w klasach biorących udział w programie interwencyjnym, zakładającym nagradzanie uczniów za odpowiednie zachowania, jak również w klasach, w których nauczyciele wykazywali naturalną skłonność do chwalenia uczniów.

 Niestety poprzednie badania pokazały, że nauczyciele mają raczej tendencję do upominania uczniów za problematyczne zachowania, niż do chwalenia ich za właściwe postępowanie. Może to wywierać negatywny wpływ na zachowanie ucznia i całej klasy

– komentuje koordynator badania dr Paul Caldarella.

– Chwalenie jest formą informacji zwrotnej od nauczyciela, której uczniowie potrzebują, by zrozumieć, jakiego zachowania się od nich oczekuje i jakie zachowanie jest cenione przez nauczycieli – dodaje badacz.

Wcześniejsze badania sugerowały, że dzieci dłużej koncentrujące się na lekcjach, osiągają lepsze wyniki w nauce. Chwalenie może więc sprzyjać lepszym ocenom w szkole.

– Każdy lubi być chwalony i doceniany za swoje starania – to ważna część kształtowania u dzieci poczucia własnej wartości i pewności siebie – mówi dr Caldarella.

Zachowanie, które jest nagradzane pochwałą, jest tym samym wzmacniane i częściej się powtarza. Jeśli zatem nauczyciele będą chwalić uczniów za dobre zachowanie – takie jak słuchanie nauczyciela, proszenie o pomoc, itd. – zacznie się ono pojawiać częściej, co będzie sprzyjać uczeniu się – podsumowuje.

Autor: PAP Life
Redakcja: A. Chmielewska

Więcej w szkoła, nauka, dzici
Koniec wolnego. Uczniowie z woj. warmińsko-mazurskiego wracają do szkolnych ław

W poniedziałek do szkół po dwutygodniowym wypoczynku wracają uczniowie z dwóch kolejnych województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Ich ferie zimowe rozpoczęły się 18 stycznia. Jeszcze przez tydzień...

Zamknij
RadioOlsztynTV