Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 5 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Wiemy, kto wygrał przetarg na drugi etap budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną

Materiały prasowe NDI/BESIX

Firma Budimex SA wygrała przetarg na wykonanie II etapu budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany do Portu Morskiego w Elblągu.

Do przetargu zgłosiło się 9 firm. Nad ich ofertami pracował specjalny zespół w Urzędzie Morskim w Gdyni. Z postępowania wynika, że najkorzystniejszą ofertę złożył Budimex SA, która opiewa na 574 miliony  złotych – powiedział dyrektor Wiesław Piotrzkowski. Urząd Morski w Gdyni chce przeznaczyć na tę inwestycję ponad 687,5 miliona złotych.

Ta strategiczna inwestycja dla kraju jest jedną z kluczowych dla gospodarki morskiej, ważną dla Elbląga i regionu. To też dowód na to, że koronawirus nie zatrzymał polskich budów

– podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Rząd ma stuprocentowe zabezpieczenie kosztów budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną – przypomniał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Cała inwestycja kosztować ma około 2 mld złotych.

00:00 / 00:00

Minister Gróbarczyk przypomina, że modernizacja Portu Morskiego w Elblągu i dostosowanie go parametrów drogi wodnej leży po stronie samorządów miasta i województwa.

00:00 / 00:00

Po to, by nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna, oprócz budowy zasadniczego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, trzeba przeprowadzić dodatkowe inwestycje. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, drugi etap to ‘’część elbląska’’, obejmująca m.in. pogłębienie rzeki Elbląg i umocnienie brzegów do wejścia do portu oraz budowę mostu obrotowego w Nowakowie.

Wyłonienie najkorzystniejszej oferty nie kończy procedury przetargowej, bo wszyscy jej uczestnicy mają prawo do składania odwołań. Dopiero po rozpatrzeniu ewentualnych skarg będzie możliwe podpisanie umowy.

Od prawie roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwały prace najpierw przygotowawcze, a obecnie budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, powstaje sztuczna wyspa.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszego etapu przekopu – konsorcjum firm NDI i Besix.

Materiały prasowe NDI/BESIX

Redakcja:B.Świerkowska-Chromy za M.Stankiewicz

Więcej w przekop, przetarg, Mierzeja Wiślana
Sprawdzamy postęp prac na przekopie Mierzei Wiślanej. [ZDJĘCIA]

Postęp prac na całym placu budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany jest zgodny z planem. Od strony morza powstaje Port Osłonowy, do ochrony...

Zamknij
RadioOlsztynTV