Elbląg, Aktualności, Aplikacja mobilna
Wiemy, kto wygrał przetarg na drugi etap budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną
Firma Budimex SA wygrała przetarg na wykonanie II etapu budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany do Portu Morskiego w Elblągu.
Do przetargu zgłosiło się 9 firm. Nad ich ofertami pracował specjalny zespół w Urzędzie Morskim w Gdyni. Z postępowania wynika, że najkorzystniejszą ofertę złożył Budimex SA, która opiewa na 574 miliony złotych – powiedział dyrektor Wiesław Piotrzkowski. Urząd Morski w Gdyni chce przeznaczyć na tę inwestycję ponad 687,5 miliona złotych.
Ta strategiczna inwestycja dla kraju jest jedną z kluczowych dla gospodarki morskiej, ważną dla Elbląga i regionu. To też dowód na to, że koronawirus nie zatrzymał polskich budów
– podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Rząd ma stuprocentowe zabezpieczenie kosztów budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną – przypomniał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Cała inwestycja kosztować ma około 2 mld złotych.
Minister Gróbarczyk przypomina, że modernizacja Portu Morskiego w Elblągu i dostosowanie go parametrów drogi wodnej leży po stronie samorządów miasta i województwa.
Po to, by nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna, oprócz budowy zasadniczego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, trzeba przeprowadzić dodatkowe inwestycje. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, drugi etap to ‘’część elbląska’’, obejmująca m.in. pogłębienie rzeki Elbląg i umocnienie brzegów do wejścia do portu oraz budowę mostu obrotowego w Nowakowie.
Wyłonienie najkorzystniejszej oferty nie kończy procedury przetargowej, bo wszyscy jej uczestnicy mają prawo do składania odwołań. Dopiero po rozpatrzeniu ewentualnych skarg będzie możliwe podpisanie umowy.
Od prawie roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwały prace najpierw przygotowawcze, a obecnie budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, powstaje sztuczna wyspa.
Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszego etapu przekopu – konsorcjum firm NDI i Besix.
Redakcja:B.Świerkowska-Chromy za M.Stankiewicz