Aktualności, Aplikacja mobilna
Czy można zrezygnować z wykupionej wycieczki w związku z epidemią koronawirusa? Prezes UOKiK o prawach pasażera
W związku z epidemią koronawirusa prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wyjaśnia, że w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności, konsumenci mają prawo odstąpić od umowy na wycieczkę lub przewóz, którą zawarli z biurem podróży.
Jak podkreślił, rezygnując z wycieczki „można żądać wyłącznie zwrotu wpłat, ale nie można ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie”.
Prezes UOKiK zaznacza, że podczas szacowania ryzyka związanego z podróżą, przydatne mogą być komunikaty wydawane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Światową Organizację Zdrowia. Mogą one być uzasadnieniem dla odstąpienia od umowy z biurem podróży.
UOKiK przestrzega również, że w przypadku zwrotu biletów lotniczych, prawo lotnicze nie przewiduje „nadzwyczajnych okoliczności”. Jednak prawo to pozwala na zwrot biletu lub zmianę terminu lotu.
Tomasz Chróstny dodał, iż nie ulega wątpliwości, „że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację, aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów”.
Prezes Urzędy Ochrony Konkurencji i Konsumentów apeluje również do podróżnych, by w kwestii problemów natury prawnej, korzystali z nieodpłatnych porad świadczonych przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.
Źródło: IAR
Redakcja: P. Karpiszen/A. Dybcio