Olsztyn, Elbląg, Ełk, Polecane, Bartoszyce, Braniewo, Aktualności, Działdowo, Aplikacja mobilna, Giżycko, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Nowe Miasto Lub., Olecko, Region, Ostróda, Pisz, Szczytno, Węgorzewo
Co oznaczają informacje na etykietach żywności? Naukowcy chcą pomóc w ich zrozumieniu
„Dany produkt zawiera Omega-3 dla utrzymania serca w dobrej kondycji”, „produkt jest źródłem magnezu, który chroni komórki przed stresem oksydacyjnym” – takie informacje można przeczytać na opakowaniach żywności. Co oznaczają? Naukowcy z Polskiej Akademii Nauk pomogą konsumentom w ich zrozumieniu.
Jak podkreśliła Iwona Kieda z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie, wskazówki zdrowotne mają wyjaśniać, jaki wpływ na organizm ma kupowana żywność. Badania międzynarodowego projektu „Health Claims Unpacked” pokazują jednak, że wielu konsumentów ma wciąż duże problemy z ich zrozumieniem.
Naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt PAN zachęcają więc kupujących do udziału w badaniu online, które ma prowadzić do poprawy w komunikacji oświadczeń zdrowotnych.
Jak wskazują eksperci, rośnie liczba świadomych konsumentów szukających zdrowych produktów dla siebie i swoich rodzin.
Jeśli chcemy dobrze się odżywiać i poprawić swoje zdrowie, zrozumienie treści zdrowotnych dotyczących żywności i napojów jest kluczowe. W świetle prawa UE oświadczenie zdrowotne jest dowolnym oświadczeniem sugerującym, że żywność lub jej określony składnik ma korzystny wpływ na zdrowie, jak np. „cynk pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym” albo „fosfor pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów”
– dodała Kieda.
Wyjaśniła, że oficjalna lista dozwolonych oświadczeń zdrowotnych jest bardzo długa.
Producentom żywności i napojów nie trzeba wyjaśniać, jakim wyzwaniem jest prawidłowe stosowanie oświadczeń na opakowaniach. Konsumenci mają jeszcze trudniej, ponieważ oświadczenia zdrowotne często pisane są niezrozumiałym, naukowym językiem. Badania naukowców z University of Reading przeprowadzone w 2019 roku m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji potwierdzają, że mamy liczne problemy ze zrozumieniem treści oświadczeń zdrowotnych oraz nie ufamy tym komunikatom
– wyjaśniła Kieda.
Odpowiedzią na to wyznanie jest inicjatywa „Health Claims Unpacked”. To platforma cyfrowa dostępna w internecie, która ma wspomóc konsumentów w lepszym rozumieniu oświadczeń zdrowotnych.
Strona dostępna jest w 4 językach, a konsumenci z Polski mogą mieć swój wkład w badanie. W interaktywnej zabawie dostępne są zarówno treści edukacyjne jak i proste narzędzia do projektowania opakowań. Wsparcie konsumentów wyrażone poprzez udział w aktywnościach online może w przyszłości pomóc w tworzeniu jaśniejszych komunikatów zdrowotnych na opakowaniach żywności.
Naukowcy zachęcają do udziału w badaniu za pośrednictwem strony: https://www.unpackinghealthclaims.eu/#/pl
W ostatnim etapie międzynarodowy zespół naukowy wykorzysta wiedzę zgromadzoną na platformie, aby uruchomić specjalny „Moduł Producenta”, dzięki któremu producenci oraz decydenci będą mogli uzyskać bezpośredni dostęp do informacji o preferencjach konsumentów w zakresie różnych sformułowań i ulepszyć komunikowanie oświadczeń zdrowotnych.
Autor: Agnieszka Libudzka (PAP)
Redakcja: K. Ośko