Ełk, Aktualności, Aplikacja mobilna, Mrągowo, Region
Budowa trasy S16 jednym z głównych tematów Kongresu Drogowego. „Analizowaliśmy ponad 40 wariantów, teraz musimy wybrać”
Czy da się budować bezpieczne drogi, zachowując jednocześnie dbałość o środowisko? To jeden z głównych tematów Kongresu Drogowego, zorganizowanego w Mikołajkach.
Województwo warmińsko-mazurskie to obszar, na którym często dochodzi do kolizji interesów drogowców i służb ochrony przyrody.
Nasze województwo jest na pewno ponadreprezentatywne jeśli chodzi o walory przyrodnicze. Dlatego częściej może tu wystąpić konflikt interesów
– przyznaje Adam Pogorzelski, zastępca Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie. Co znamienne, Kongres Drogowy odbył się w Mikołajkach – czyli miejscu, gdzie obecnie również trwa konflikt. Dotyczy planowanego nowego przebiegu drogi S16 z Mrągowa do Ełku. Część mieszkańców i samorządowców uważa, że droga ekspresowa zagrozi środowisku. Ale są też głosy wspierające budowę.
Mamy 17 uchwał samorządów, które widzą konieczność budowy tej drogi. W ostatnich latach analizowaliśmy ponad 40 możliwych wariantów przebiegu, teraz musimy coś wybrać. Droga ma pełnić funkcję komunikacyjną, czyli musi łączyć miejscowości, a nie być jakimś abstrakcyjnym przebiegiem
– przekonuje Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zapowiada, że do końca roku drogowcy mają zakończyć analizy i wybrać jeden wariant przebiegu, który następnie przedstawią do akceptacji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Oczywiście wszyscy zdajemy sobie sprawę, że Warmia i Mazury to unikatowy obszar w Polsce i w Europie. Ale z drugiej strony, tu jest życie, także gospodarcze
– mówi Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.
S16 to przykład w ostatnim czasie głośny – ale na pewno nie jedyny. Częstym problemem, z jakim zmagają się drogowcy na Warmii i Mazurach, są malownicze i nierzadko zabytkowe przydrożne aleje drzew.
To istotny problem. Śmiertelność w przypadku zderzenia z drzewem wynosi 30 procent
– przyznaje młodszy inspektor Mariusz Tański, naczelnik warmińsko-mazurskiej drogówki. Ale z punktu widzenia atrakcyjności turystycznej regionu – aleje drzew bywają bezcenne. Z tym problemem często zmaga się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
Musimy łączyć wodę z ogniem. Chronimy te najcenniejsze aleje, a wszędzie tam, gdzie sytuacja jest krytyczna, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wycinamy część drzew. Sadzimy też nowe drzewa, oczywiście trochę dalej od drogi
– mówi dyrektor ZDW Waldemar Królikowski. Uczestnicy Kongresu przyznawali też – to przecież to nie drzewa popełniają błędy na drodze.
Nie powiedziałbym, że drzewo jest sprawcą wypadku drogowego. Wiadomo, że jest nim człowiek
– podkreśla inspektor Tański. Bo główną przyczyną wypadków pozostaje nadmierna prędkość.
Posłuchaj relacji Andrzeja Piedziewicza
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: A. Dybcio