Olsztyn, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony, Szczytno
Co z przebudową drogi z Olsztyna do Szczytna? „Nasza cierpliwość się skończyła”
Cierpliwość w sprawie planów przebudowy DK53 z Olsztyna do Szczytna już dawno się skończyła – mówią lokalni samorządowcy i łączą siły, by lobbować w tym temacie w Ministerstwie Infrastruktury.
Trasa jest kręta, niebezpieczna. Dochodzi tam do wielu wypadków i kolizji. Problemy niemal każdego dnia zgłaszają mieszkańcy miejscowości wzdłuż „krajówki”.
Mieszkańcy są już mocno zmęczeni. Chcieliby mieć pewność, że ta droga powstanie i poprawi bezpieczeństwo, bo te warunki drogowe są znane wszystkim. To jest dla nas najważniejszy temat i chcemy mieć realny wpływ na to
– powiedział burmistrz Pasymia Marcin Nowociński.
Do tego – jak mówi starosta szczycieński Jarosław Matłach – to główny dojazd do lotniska w Szymanach.
Komunikacja kolejowa nie do końca spełnia oczekiwania mieszkańców Warmii i Mazur. Lotnisko jest strategiczne, to jest nasze mazurskie okno na świat. Trasa może nie potrzebuje całościowej, kompleksowej rozbudowy, ale my – mieszkańcy Szczytna – chcemy dojechać do stolicy województwa dobrą drogą
– dodał starosta.
O tym, że trasa jest niebezpieczna mówią też kierowcy.
Powinna być szeroka, prosta (…) Mniej drzew przy samej drodze albo jakieś barierki (…). Ciężko u nas z tymi inwestycjami
– usłyszeliśmy. Policja poinformowała, że w minionym roku na tej drodze doszło do 8 wypadków, w których 3 osoby zginęły i 6 zostało rannych. Doszło też do 93 kolizji.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie poinformowała, że jeśli nie pojawią się dodatkowe przeszkody, rozbudowa DK53 ruszy w 2026 roku i potrwa 4 lata.
Poprzez skanalizowanie ruchu drogowego poprawi się bezpieczeństwo. Rozważamy również budowę obejść niektórych miejscowości. W miarę możliwości terenowych zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie, które zbiorą ruch ze zjazdów do nieruchomości i umożliwią zamknięcie części zjazdów do DK53
– powiedziała rzecznik GDDKiA w Olsztynie Katarzyna Kozłowska.
Dodatkowo ruch pieszych i rowerzystów ma być oddzielony od samochodowego. Na trasie planowana jest także rozbudowa i przebudowa zatok autobusowych.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: K. Grabowska
Redakcja: A. Niebojewska