Motocross: maszyny na bezdroża
Piasek, glina, ziemia czy błoto to elementy toru motocrossowego. Brud, pot i łzy to warunki, by się na nich odnaleźć. Śmiałków jednak nie brakuje, a motocross należy do jednych z najbardziej ekscytujących motosportów.
Uczestnicy zawodów motocrossowych ścigają się na wyścigowych motocyklach z silnikami o pojemnościach od 50 cm³ do 525 cm³. Na tor należy je przetransportować, nie nadają się bowiem do użytkowania w ruchu drogowym. Jazda na prostych i długich odcinkach to aktywność, do której te maszyny nie są przystosowane. Nie mają też elementów, które uprawniałyby je do jazdy po drodze. Poza tym każdy wielbiciel tego zdaje sobie sprawę z zawodów, że motocykle crossowe swoją prawdziwą moc pokazują wyłącznie na torze.
Maszyny na motocross
Zaczynając swoją przygodę z motocrossem, nie należy porywać się z motyką na słońce. Najlepiej wybrać motocykl o niewielkiej mocy i na nim uczyć się techniki jazdy. Motocross to wymagający sport, a błędy popełnione przez niewłaściwe wybory mogą nas do niego zniechęcić już na samym starcie. Spory wydatek, jakim jest zakup odpowiedniego motocykla, powinien być więc dobrze przemyślany. Na początku przygody z off-roadem warto postawić na lekki motocykl dwusuwowy. Na ciężki czterosuw przyjdzie pora później. Istotne w idealnym dobraniu tego zestawu są gabaryty motocyklisty. Maszyna powinna być tak dopasowana, by tworzyła z nim niemal jedną całość. Dlatego tak ważne jest, by wzrost i waga pasowały do ciężaru motocykla. Co również istotne dla początkującego wielbiciela off-roadu, dużo prościej jest odpalić motocykl dwusuwowy niż wielką maszynę. Na początek warto więc wybrać sprzęt o pojemności do 125 ccm.
Motocross to jazda po torze i bezdrożach
Niewielkie gabaryty motocykla motocrossowego oznaczają, że pierwszym wyborem powinien być raczej lekki sprzęt typu enduro, a nie sportowe, profesjonalne motocykle torowe. Sprzęt enduro lepiej się prowadzi ze względu na jego budowę. Ma wysokie zawieszenie, jego waga jest niższa, można go również przerobić w ten sposób, by możliwe było poruszanie się nim na drogach zgodnie z przepisami ruchu. Chodzi o motocykl, który można zarejestrować i wyposażyć w niezbędne oświetlenie. Serwisowanie motocykla typu enduro jest wymagające, ale nie tak jak profesjonalnego, torowego sprzętu. Tu znowu kłania się wybór dwusuwu, którego serwis jest zdecydowanie mniej skomplikowany niż torowego wyczynowca. Przegląd wyczynowego motocykla powinien być wykonywany przez doświadczoną osobę. Wymiana łańcucha rozrządu, regulacja tłoków oraz zaworów to codzienność, kiedy motocykl jest regularnie eksploatowany. Wśród specjalistów panuje przekonanie, że maszyny przeznaczone do profesjonalnej jazdy nie wybaczają błędów. To stała kontrola zużycia opon, szprych, łożysk czy zębatek. Wymiana tych wszystkich elementów musi być koniecznie uwzględniona w książce serwisowej.