Elbląg, Aktualności, Aplikacja mobilna
Zarząd województwa pomorskiego złoży odwołanie od decyzji środowiskowej ws. przekopu Mierzei Wiślanej
Władze województwa pomorskiego złożą odwołanie od postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie z 5 grudnia wydającego decyzję środowiskową dla przekopu Mierzei Wiślanej.
O zapowiedzi złożenia odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia poinformował marszałek pomorski, Mieczysław Struk.
Struk poinformował, że dodatkowo 12 grudnia Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie nadała swojej decyzji z 5 grudnia „rygor natychmiastowej wykonalności”.
To oznacza, że niezależnie od podejmowanych przez nas kroków inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni może podejmować kolejne działania – i to robi – bo złożył wniosek o uzyskanie tzw. pozwolenia wodnoprawnego. Przypomnę tylko, że „rygor natychmiastowej wykonalności” wydaje się dla decyzji, które mają szczególny charakter, które mają nieść za sobą poważne konsekwencje np. zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi bądź środowiska naturalnego. Mam więc poczucie, że rząd Rzeczypospolitej Polskiej forsuje inwestycję na wszelkie możliwe sposoby, lekceważąc zgłaszane wątpliwości
– mówił Struk.
Odwołujemy się, chociaż mamy świadomość, że z racji nadania „rygoru natychmiastowej wykonalności” szanse na zatrzymanie prac przygotowawczych do budowy przekopu są ograniczone, a rozstrzygnięcie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) ws. naszego odwołania przy takiej determinacji politycznej jest z dużym prawdopodobieństwem przewidywalne
– ocenił Mieczysław Struk.
Marszałek pomorski zapowiedział, że niezależnie od rozstrzygnięcia, jakie podejmie GDOŚ, władze woj. pomorskiego nie będą „biernie przyglądać się procesowi inwestycyjnemu”.
Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to projekt, który ma znacząco poprawić dostęp do portu morskiego w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Budowa kanału ma się zakończyć do 2022 roku. Koszt inwestycji wyniesie 880 mln zł i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.
Źródło: PAP
Redakcja: A. Dybcio