Przekop przez Mierzeję Wiślaną coraz bliżej

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk na konferencji nt. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Fot. M. Stankiewicz
Do 7 listopada Urząd Morski w Gdyni czeka na projekty dokumentacji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną do Portu Morskiego w Elblągu.
Przetarg obejmuje nie tylko samą śluzę, ale też całą koncepcję inwestycji oraz analizy środowiskowe. Przewiduje się, że budowa kanału oraz towarzyszących mu przedsięwzięć będzie kosztować 1,5 miliona euro. Kanał miałby być gotowy za 6 lat, a jeśli uda się przyspieszyć opracowanie środowiskowe to nawet już za 4 lata.
Wszystko idzie zgodnie z zapowiedzią ministra gospodarki morskiej Marka Gróbaczyka, który w kwietniu ogłosił wstępny terminarz. Pierwsze prace są kluczowe dla całej inwestycji. – Jeśli uda się skrócić przygotowanie raportów środowiskowych do roku, to wydaje się, że do końca 2020 kanał będzie gotowy – uważa Marek Gróbarczyk.
Przetarg zakłada stworzenie pełnej dokumentacji do pozwolenia na budowę. Wciąż jednak nie jest pewne, w którym miejscu powstanie kanał. – Przetarg zakłada opracowanie danych dla trzech miejsc – tłumaczy Anna Stelmaszyk- Świerczyńska z Urzędu Morskiego w Gdyni. Analizowane są lokalizacje w Nowym Świecie, Skowronki i Przebrnie. Ostatecznego wyboru dokonają ministerialni urzędnicy.
Posłuchaj relacji Miry Stankiewicz
Kanał żeglugowy przez Mierzeje Wiślaną powstanie bez wsparcia zewnętrznego, tylko z budżetu państwa.

Opracowany w 2008 r. projekt kanału przez Mierzeję Wiślaną zakładał przekop w Skowronkach. Ostatni projekt wskazuje, że najlepszą lokalizacją jest Nowy Świat. Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła.
(mstan/bsc)