Kto powinien zwrócić pieniądze za bilety w przypadku odwołania imprezy masowej?
Zgodnie z prawem, organizator imprezy masowej odwołanej z powodu koronawirusa powinien zwrócić pieniądze za bilety. Takie jest stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W razie problemów pomocą będą służyć rzecznicy konsumentów. „W wypadku zwrotów za bilety za odwołane z powodu nowego koronawirusa imprezy masowe, co do zasady, w grę będzie wchodził przede wszystkim art. 495 § 1 kodeksu cywilnego, który mówi o tym, że jeśli strona nie może wykonać świadczenia, obowiązana jest do zwrotu pieniędzy według przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. Oznacza to zwrot pieniędzy za bilet na koncert, który się nie odbył” – wyjaśnił UOKiK.
Szczegóły zwrotów mogą dodatkowo dookreślać regulaminy konkretnych organizatorów i to tam konsumenci powinni szukać informacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznaczył, że w przypadku koronawirusa możemy mieć do czynienia z różnymi wyjątkowymi sytuacjami. A wówczas – jak wskazał Urząd – każdy przypadek „będzie zapewne rozpatrywany indywidualnie”.
„Jeśli dojdzie do sporu na linii konsument – organizator, o ostatecznej racji jednego z nich będzie rozstrzygał sąd” – dodał. „Gdyby pojawiły się problemy ze zwrotem pieniędzy za odwołany koncert, mecz lub inną imprezę masową, pomocą będą służyć rzecznicy konsumentów i prawnicy z bezpłatnej pomocy prawnej. Jeśli konsument za bilet zapłacił kartą – wyjściem z sytuacji może być również procedura chargeback (zwrot pieniędzy przy błędnie zrealizowanych transakcjach lub transakcjach niezrealizowanych) i zwrócenie się do swojego banku” – poinformował UOKiK.
Autor: Radosław Jankiewicz / PAP
Redakcja: K. Ośko