„Dzieci przeniosły się do podwórek sieciowych”. Posłuchaj rozmowy z dr Joanną Dziekońską
– System kar i nagród nie sprawdza się już od wielu lat – tak o modelach wychowywania dzieci mówiła w Porannych Pytaniach dr Joanna Dziekońska z Katedry Dydaktyki i Wczesnej Edukacji Wydziału Nauk Społecznych UWM, z którą rozmawiał Marek Lewiński.
Zdaniem Joanny Dziekońskiej taka sytuacja utrzymuje się już od lat.
Badacze, psychologowie, pedagodzy i socjolodzy wskazują, że ten model nie przystaje do rzeczywistości, w której funkcjonujemy i żyjemy dzisiaj. Dzieci i młodzi ludzie potrzebują zupełnie czegoś innego. Chcą czuć, że stanowią same o sobie, że mają wpływ. Trudno mówić o jednym modelu wychowania. Powinny to być metody dostosowane do każdego dziecka indywidualnie, bo każde dziecko jest inne.
Dr Joanna Dziekońska mówiła także o tym, jak współczesne dzieci z tradycyjnych podwórek przeniosły się do tzw. „podwórek sieciowych”, które w tej chwili spełniają podobną rolę. Badania wskazują, że z internetu korzysta 90 procent dzieci w wieku od 7 do 15 lat. Najczęściej wykorzystują do tego smartfony i laptopy.
Czy internet jest dla młodego pokolenia szansą, czy zagrożeniem?
Okazuje się, że swoje potrzeby, które są podstawowe w tym okresie m.in. bycia razem, potrzeba wspólnej zabawy i robienia czegoś wspólnie, dzieci przeniosły z tradycyjnych podwórek i trzepaków, blokowisk i łąk – w zależności od tego kto się gdzie wychowywał: w mieście, czy na wsi – na sieciowe podwórka i to tam dzieci chcą być teraz razem.
Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziecka. Został ustanowiony w 1954 przez ONZ dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych. Dzień Dziecka jest obchodzony w różnych krajach w innych dniach. 1 czerwca poza polskimi dziećmi, świętują też najmłodsi, między innymi w Niemczech i Chinach.
Posłuchaj rozmowy Marla Lewińskiego
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy za M. Lewiński