Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 23 °C pogoda dziś
JUTRO: 23 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Co zrobić, żeby pracownik dobrze pracował? Posłuchaj porad eksperta

Marek Wójciak, Okręgowy Inspektor Pracy w Olsztynie. Fot. A.Socha

Wielu pracodawców już wie, że zdrowy, spokojny i zadowolony pracownik ma znacznie wyższy poziom motywacji do pracy i znacznie chętniej wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków służbowych. Właśnie dlatego na przestrzeni ostatnich lat rynek benefitów pracowniczych bardzo się rozwija.

Pojawiły się tu chociażby prywatne ubezpieczenia i opieka medyczna. Są także dofinansowania do zajęć sportowych dla pracowników i ich rodzin. Pojawiają się również świadczenia pozapłacowe, o które coraz częściej potencjalny pracownik pyta przyszłego pracodawcę nawet podczas rozmowy rekrutacyjnej. Jak być dobrym pracodawcą, jak budować dobre relacje na linii pracodawca – pracownik i pracownik – pracodawca, o tym dziś w Bliższych spotkaniach. Gościem Izy Malewskiej był Marek Wójciak, Okręgowy Inspektor Pracy w Olsztynie.

I.Malewska: Dobry pracodawca, to jaki pracodawca według Pana?

Marek Wójciak: To pewnie zależy od osoby, która by oceniała tego pracodawcę, od jej systemu wartości. Z punktu prawnego, dobry pracodawca to ten, który przestrzega przepisów prawa pracy.

I.Malewska: Czyli płaci na czas, płaci tyle, ile w umowie – i tyle?

Marek Wójciak: Nie, myślę, że nie. To byłoby zbyt mało, bo do tego jeszcze dochodzą relacje na linii pracodawca – pracownicy. Dynamika życia powoduje, że tych napięć, spięć w życiu często się pojawia bardzo dużo, również w pracy. Więc dobry pracodawca to ten, który posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów, problemów, które się pojawiają np. mobbing, dyskryminacja. Dobry pracodawca to ten, który potrafi się z ludźmi dogadywać, potrafi z ludźmi rozmawiać, utrzymywać odpowiednie relacje.

I. Malewska: Jeśli chodzi o bycie takim dobrym pracodawcą, to na pewno motywują konkursy jak chociażby „Bezpieczny pracodawca”, „Dobry pracodawca”. Coraz więcej jest takich konkursów.

Marek Wójciak: Tak, bo poza tą sferą czysto kontrolną, gdzie sprawdzamy jak są przestrzegane przepisy prawa pracy, staramy się wychodzić z taką inicjatywą uświadamiającą o co w tym wszystkim chodzi. Uświadamiamy jakie są kardynalne zasady w tej grze postępowania, żebyśmy się nawzajem szanowali i jakich reguł należy przestrzegać w tej pracy, żeby pracodawca był zadowolony, firma dobrze prosperowała, żeby pracownik miał satysfakcję.

Posłuchaj rozmowy z Markiem Wójciakiem.

00:00 / 00:00
00:00 / 00:00

Marek Obrębski – dyrektor Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Olsztynie – to kolejny Gość Izy Malewskiej.

Marek Obrębski

I. Malewska: Panie Dyrektorze, rozmawiamy dziś o tym, jak być dobrym pracodawcą. Wiemy już, że to, jak wyglądają relacje w firmie zależy nie tylko od samego pracodawcy, ale także od tego, jakie intencje ma sam pracownik, na ile chce z tym pracodawcą współpracować. Teraz chciałabym porozmawiać o młodych pracownikach i pracodawcach, którzy na zatrudnienie takich pracowników się decydują. To jest sztuka podjąć współpracę z młodym człowiekiem?

Marek Obrębski: Pewnie część z pracodawców jeszcze nie wie, jakie korzyści płyną z zatrudnienia młodych ludzi. OHP współpracują z młodzieżą, ale również z pracodawcami, którzy na co dzień szkolą młodych ludzi, przygotowują ich w zakresie przyuczenia do zawodu lub nauki zawodu w zawodach poszukiwanych na rynku pracy. Duża rzesza pracodawców, która z tej formy korzysta, nie zawsze patrzy na korzyści płynące ze zwrotów kosztów zatrudnienia młodocianych pracowników, ale bardziej patrzy pod kątem przygotowania tego młodego człowieka do wykonywania zadań w ich zakładzie pracy.

I. Malewska: Mówi się, że ten pracodawca, który decyduje się na zatrudnienie młodego pracownika może zaproponować mu minimum i taki pracownik będzie szczęśliwy?

Marek Obrębski: Wszyscy chcielibyśmy, żeby młodzi ludzie otrzymywali godziwe wynagrodzenie, żeby coraz więcej pracodawców płaciło adekwatnie do posiadanych kwalifikacji zawodowych, do posiadanych umiejętności. Jednak są młodzi ludzie, którzy tych kwalifikacji nie mają, nie mają określonych kompetencji i wtedy rozumiem pracodawców, że nie są w stanie zapłacić pełnej stawki.

I. Malewska: Mówiąc o pracodawcach, mówimy, że oni oczekują lojalności od swoich pracowników – niezależnie od wieku. Czy sami także potrafią być lojalni wobec pracowników, czy sami potrafią się odwdzięczyć za to, że pracownik wykonał nie tylko swoją pracę, ale także chcąc dobra całej firmy zrobił o jedno lub dwa zadania więcej, a nie musiał?

Marek Obrębski: Pewnie chcielibyśmy, żeby wszyscy pracodawcy tacy byli. Tak samo jak pracodawcy mają oczekiwania wobec pracowników, których zatrudniają i których chcą w niedługim czasie zatrudnić tak samo ci, którzy szukają pracy – młodzi ludzie – mają takie same oczekiwania wobec pracodawców. Chcą zdobywać doświadczenia, umiejętności, kompetencje, chcą mieć szansę pokazania swoich umiejętności, tego czego się nauczyli na warsztatach czy w ramach praktyk, które były realizowane w szkołach.

Posłuchaj rozmowy z Markiem Obrębskim.

00:00 / 00:00
00:00 / 00:00

Autorka: D.Kucharzewska
Redakcja: A.Socha

Przeczytaj poprzedni wpis:
Zdrowe tłuszcze ratunkiem na zimową depresję

Przewlekłe zmęczenie, apatia, tycie, spadek koncentracji - to częste objawy towarzyszące "zimowej depresji". Jeśli jesienią i zimą nie możemy "posilić" się słońcem, warto w tym czasie...

Zamknij
RadioOlsztynTV