Olsztyn, Ełk, Aktualności, Aplikacja mobilna, Gołdap, Iława, Mrągowo, Olecko, Szczytno
Więcej połączeń i szybsza podróż. Samorządy z regionu chcą inwestować w kolej i składają wnioski do programu Kolej Plus
6 wniosków z Warmii i Mazur i 90 z innych części Polski. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły nabór zgłoszeń do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej.
Kolej Plus ma pomóc w stworzeniu dostępnej, ekologicznej i atrakcyjnej komunikacji kolejowej. Obejmuje m.in. remont, odtworzenie lub budowę nowych linii kolejowych, a także budowę nowych przystanków, mijanek i łącznic kolejowych.
Jak zapowiada prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, z programu skorzystają przede wszystkim mieszkańcy mniejszych miejscowości, pozbawieni dostępu do kolei.
Na Warmii i Mazurach cztery wnioski złożył samorząd województwa. Chodzi o: modernizację linii kolejowej Czerwonka – Biskupiec -Mrągowo – Mikołajki – Orzysz, modernizację linii Gołdap – Olecko – Ełk, modernizację przebiegającej przez region linii Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szczytno oraz budowę bezkolizyjnego skrzyżowania DK 16 z linią kolejową Warszawa – Gdynia między Iławą a Stradomnem.
Kolejny wniosek, złożony przez gminę miejską Iława, to budowa bezkolizyjnego skrzyżowania drogowo-kolejowego drogi wojewódzkiej nr 536 z linią kolejową Warszawa – Gdynia przy ulicach Grunwaldzkiej i Wyszyńskiego w Iławie. Jest też wniosek starostwa powiatowego w Działdowie dotyczący rewitalizacji i odtworzenia linii kolejowej na trasie Działdowo – Toruń, konkretnie odcinka Działdowo – Brodnica.
Jak wyjaśnił prezes Ireneusz Merchel, teraz wnioski będą rozpatrywane i w listopadzie będzie wiadomo, które projekty zakwalifikowały się do dalszej fazy. Następnie, w ciągu 12 miesięcy, trzeba będzie sporządzić wstępną dokumentację zawierającą m.in. koszt oraz przebieg trasy.
Które wnioski ostatecznie dostaną pieniądze z programu Kolej Plus dowiemy się pod koniec 2021 roku. Natomiast w roku 2022 ruszy etap projektowania lub budowy. Jak zapowiedział prezes PKP PLK, nowa sieć kolejowa w Polsce ma być gotowa w 2028 roku.
Były wiceminister infrastruktury i budownictwa, szef olsztyńskich struktur PiS Jerzy Szmit podkreśla, że jednoczesna rozbudowa infrastruktury kolejowej i drogowej jest niezbędna. Zaznacza przy tym, że jest to również opinia ekspertów zajmujących się rozwojem transportu.
– To służy rozwojowi naszej małej ojczyzny, ale też wygodzie i bezpieczeństwu mieszkańców – podsumował Jerzy Szmit.
Zainteresowanie programem Kolej Plus jest ogromne. Nadesłane wnioski z całej Polski – w sumie 96 – dotyczą projektów na prawie 25 miliardów złotych i obejmują linie kolejowe o długości około 2 tysięcy kilometrów.
Obecny budżet programu to 6 miliardów 600 milionów złotych. 85 procent, czyli prawie 5 miliardów 600 milionów złotych to pieniądze pochodzące z budżetu państwa, a 15 procent, czyli 1 miliard złotych to pieniądze samorządów.
Posłuchaj relacji Pawła Karpiszena
Autor: P.Karpiszen
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy