Urząd Morski podsumowuje pierwszy dzień przepraw przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej
95 jednostek przeprawiło się w niedzielę przez śluzę portu Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Statki podpływały też do portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i portu od Zalewu Wiślanego bez zamiaru przeprawy – poinformował w poniedziałek Urząd Morski w Gdyni.
W sobotę uroczyście otwarto kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. W dniu otwarcia w sobotę trzy jednostki państwowe: flagowy Zodiak II należący do Urzędu Morskiego oraz Kaper 2, jednostka straży granicznej i Orkan, jednostka SAR, jako pierwsze przepłynęły przez śluzę i wypłynęły z Portu Nowy Świat na Bałtyk.
Jak podał w poniedziałek Urząd Morski w Gdyni, po oficjalnym zainaugurowaniu funkcjonowania nowej przeprawy, w niedzielę 18 września łącznie prześluzowanych zostało 95 jednostek.
Jak wskazano, śluzowanie jest bezpłatne i odbywa się według harmonogramu z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany: I śluzowanie 08.30-10.30; III: 13.30-15.30, natomiast z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską: II: 11.00-13.00 oraz IV: 16.00-18.00.
W pierwszym możliwym śluzowaniu w niedzielę odprawiło się 12 jednostek, w drugim – 40 jednostek (śluza wypełniona pomiędzy skrajnymi bramami), III – 38 jednostek (śluza wypełniona pomiędzy skrajnymi bramami) a w IV – 5 jednostek.
Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała, że były też jednostki, które podpłynęły do kanału żeglugowego, ale ich załogi nie skorzystały z możliwości przeprawy. Było 6 statków, które odwiedziły port osłonowy (bez zamiaru śluzowania) oraz 4 jednostki, które podpłynęły do portu od strony Zalewu Wiślanego bez zamiaru śluzowania.
Widzimy, że ten ruch naprawdę spory. Mamy świadomość, że sezon żeglarski dobiega nieuchronnie końca, ale zainteresowanie od pierwszego dnia jest duże. I w kolejnych dniach będziemy mieli sporo odwiedzin
– wyjaśnia Magdalena Kierzkowska.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.
Autor: A. Libudzka (PAP)/M. Stankiewicz
Redakcja: M. Rutynowski