Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 5 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Historyczny kurs tramwajem po ulicach Olsztyna

Tramwaj rusza spod ratusza, fot. Ł. Kowalczyk

W Olsztynie oficjalnie ruszyły tramwaje z pasażerami na pokładzie. Pierwszy kurs był wyjątkowo uroczysty i rozpoczął się dokładnie o 12:31. Skład ruszył w trasę spod ratusza po przecięciu wstęgi przez prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza.

Cała inwestycja, to nie tylko tramwaje i torowiska. To również System Inteligentnego Sterowania Ruchem, który powinien zacząć działać w połowie stycznia – zapowiada Henryk Kamiński z firmy, która montowała system.

Historyczny start tramwaju obserwował Maciej Świniarski.

00:00 / 00:00

Prace budowlane trwały ponad trzy i pół roku. Tramwaje wróciły na ulice Olsztyna po 50 latach.

Olsztynianie tłumnie stawili się w sobotę w centrum miasta przed magistratem. To miejsce to początek jednej z trzech wybudowanych od podstaw linii tramwajowych. Pięć składów tramwajowych przewiozło pierwszych pasażerów na trasie z Placu Jana Pawła II do pętli tramwajowej przy ulicy Kanta na osiedlu Jaroty.

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz przypomniał podczas sobotniej uroczystości otwarcia linii tramwajowych, że samorząd Olsztyna w 2007 roku zdecydował o przygotowaniu dużego projektu pod nazwą „System modernizacji transportu zbiorowego dla miasta Olsztyna” i tym samym postanowił o powrocie tramwajów do stolicy Warmii i Mazur po 50 latach od likwidacji powojennych tras.

Prezydent Piotr Grzymowicz udziela wywiadu reporterowi Radia Olsztyn Maciejowi Świniarskiemu, fot. Ł. Kowalczyk

„Pierwsze prace rozpoczęły się w 2010 roku, kiedy to rozpoczęła się modernizacja wielu sieci podziemnych – setek kilometrów kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i energetycznej. Projekt objął nie tylko budowę linii tramwajowych, ale i budowę ścieżek rowerowych, traktów spacerowych, budowę buspasów i wprowadzenie nowoczesnego system sterowania ruchem” – podał.

00:00 / 00:00

Po oficjalnych przemowach prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza i przecięciu wstęgi pierwszy tramwaj z pasażerami ruszył w trasę.

Każdy z pasażerów, który wziął udział w inauguracyjnej przejażdżce tramwajem, otrzymał stosowny certyfikat.

Olsztynianie chwalą tramwaje. „Bardzo mi się podobają, dzięki nim będzie trochę nowoczesności w Olsztynie. Pamiętam tramwaje sprzed 50 lat, były dwie linie, a tabor poniemiecki i wysłużony, nie była to wygodna jazda, zwłaszcza w czasie „mijanek”. Te dzisiejsze tramwaje to naprawdę duża atrakcja. Wprawdzie były uciążliwości w czasie budowy, ale wszystko dało się przeżyć” – powiedział olsztynianin Kazimierz Andruszkiewicz.

„Będę jeździć tramwajami, kupiłam nawet specjalnie mieszkanie w pobliżu pętli tramwajowej. Myślę także, że wielu mieszkańców przesiądzie się z samochodów do tramwajów, które mają przewagę także nad autobusami, bo nie stoją w korkach i przez to są szybsze” – zadeklarowała olsztynianka Marika Bielecka.

Budowa tras tramwajowych była częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie ponad 350 mln zł.

Zbudowane trasy połączyły najbardziej odległe dzielnice miasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym, miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Od linii głównej w śródmieściu odchodzą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki.

„Jedynka” połączy największą olsztyńską sypialnię, Jaroty ze Starym Miastem. Kolejne linie będą uruchamiane do końca roku. 27 grudnia, w trasę ma ruszyć „dwójka” – z Jarot do dworca, a 31 grudnia „trójka”, łącząca dworzec z kampusem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Do końca roku przejazdy tramwajami w Olsztynie będą bezpłatne. Natomiast przesiadając się do autobusu, trzeba będzie skasować bilet.

Władze Olsztyna już teraz planują rozbudowę sieci tramwajowej z pieniędzy unijnych w nowej perspektywie 2014-20.

Jedna z największych inwestycji w historii Olsztyna ruszyła 1 marca 2012 roku. W pewnym momencie wydawała się zagrożona, gdy z placu budowy usunięto hiszpańską firmę FCC cały projekt opóźnił się o rok, pojawiły się obawy, że miasto straci część ponad 350-milionowej unijnej dotacji. Jednak teraz wszystko jest na dobrej drodze.

Na urzędowe konto wpłynęło dotychczas prawie 300 milionów złotych, w przyszłym tygodniu ma wpłynąć kolejnych prawie 60 milionów.

Co więcej – jak informuje prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz – pojawiła się szansa otrzymania dodatkowych pieniędzy.

00:00 / 00:00

Marta Bartoszewicz z urzędu miasta przypomina zaś, że projekt tramwajowy to nie tylko tramwaj, to także biletomaty, system informacji miejskiej, nowa ulica Obiegowa, przebudowane chodniki i nowe ścieżki rowerowe, a także to, czego nie widać.

00:00 / 00:00

Posłuchaj relacji Andrzej Piedziewicza

00:00 / 00:00

Pierwszy kurs tramwaju nr 1 spod ratusza, fot. Łukasz Kowalczyk

Prezydent Piotr Grzymowicz wita mieszkańców Olsztyna przybyłych na historyczny pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Historyczny pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Historyczny pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Historyczny pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Wnętrze tramwaju, fot. Ł. Kowalczyk

Pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Pierwszy kurs tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

Certyfikat pierwszego kursu tramwajem, fot. Ł. Kowalczyk

(apiedz/as/łw/as)

Więcej w Piotr Grzymowicz, tramwaje, Powrót
120-letnia historia elbląskich tramwajów

Z okazji 120 urodzin tramwajów w Elbląg tamtejszy urząd miasta wydał specjalną książkę. Bogato ilustrowana pozycja nosi tytuł "Tramwaje w Elblągu, 120 lat na torach". Napisał...

Zamknij
RadioOlsztynTV