Smartfon nowym królem mediów
Smartfon stał się oficjalnie królem mediów – pisze agencja Bloomberga, powołując się na nową analizę firmy EMarketer. Wynika z niej, że w tym roku Amerykanie po raz pierwszy spędzą więcej czasu na korzystaniu z urządzeń mobilnych niż na oglądaniu telewizji.
Agencja podkreśla, że obserwowane od lat zmiany zachodziły stopniowo, ale pociągają za sobą znaczne reperkusje dla wielu sektorów rynku – od mediów tradycyjnych po firmy produkujące aplikacje na telefony. Jako przykład Bloomberg wskazuje odchodzenie od oglądania materiałów wideo na ekranie telewizora na rzecz smartfonów.
Zgodnie z danymi EMarketera jeszcze w 2018 r. dorośli mieszkańcy USA w ciągu dnia przy telewizorze (ale nie komputerze odtwarzającym telewizję internetową) spędzali przeciętnie 3 godz. 44 min., a na korzystaniu z urządzeń mobilnych – 3 godz. 35 min. Jeszcze rok wcześniej różnica na rzecz telewizorów przekraczała pół godziny, a w 2014 sięgała 1 godz. 48 min. W tym roku po raz pierwszy górą będą jednak smartfony (odpowiadające obecnie za ok. 70 proc. czasu przy urządzeniach mobilnych) i tablety.
Średni dzienny czas spędzany przez Amerykanów w 2019 r. przed telewizorem ma skrócić się o 9 min. (do 3 godz. 35 min.), a nad urządzeniami mobilnymi – wzrosnąć o 8 min. (do 3 godz. 43 min.). Analitycy przewidują, że w przyszłości ta różnica jeszcze się pogłębi: w 2020 r. dorośli w USA mają dziennie poświęcać komórkom i tabletom o 20 min. więcej niż telewizorom, a za dwa lata – o 32 min. więcej.
Według EMarketera najwięcej czasu Amerykanie spędzają korzystając z aplikacji (przeciętnie 2 godz. 57 min. dziennie). Najpopularniejsze są przy tym programy do odtwarzania muzyki i podcastów, a za nimi – media społecznościowe. Mniej popularne pozostają mobilne przeglądarki (średnio 26 min. dziennie).
Analitycy podkreślają, że Amerykanie pozostają na pierwszym miejscu pod względem całkowitego czasu poświęcanego mediom – zarówno cyfrowym, jak i tradycyjnym (wliczając prasę drukowaną i radio). W 2019 r. jest to średnio 12 godz. 9 min. dziennie – w porównaniu do ok. 10 godz. we Francji, Niemczech, Kanadzie i Wielkiej Brytanii czy ok. 7 godz. 30 min. w Korei Południowej i Japonii.
W statystykach EMarketera czas obcowania z różnymi mediami jest sumowany, np. godzina gry na komórce przed włączonym telewizorem liczona jest jako dwie godziny.
Autor: PAP Life
Redakcja: K. Ośko