Przekop Mierzei Wiślanej ma zapewnić bezpieczeństwo państwa
Budowa drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym poprzez przekop Mierzei Wiślanej ma zapewnić bezpieczeństwo państwa – przekonywał podczas dzisiejszego (9 lutego) posiedzenia sejmowej komisji gospodarki wodnej wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki.
Przyjęty w grudniu ub. roku przez rząd projekt ustawy, zakładający budowę nowej drogi wodnej ma się zakończyć w 2022 roku, jej koszt wyniesie około 880 milionów złotych. Według projektowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 metrów, długości 100 i szerokości 20 metrów. Koszt programu oszacowano na 880 milionów złotych. Budowa ma się rozpocząć w 2018 roku i potrwać około 4 lat.
Obecna na posiedzeniu komisji sejmowej przedstawicielka organizacji pozarządowej Ewa Podlesińska z Polskiego Klubu Ekologicznego zgłosiła sprzeciw wobec tej inwestycji.
Planowana inwestycja budzi kontrowersje, ponieważ ma być zrealizowana na terenach cennych przyrodniczo i objętych różnymi formami ochrony przyrody.
Obecny na posiedzeniu wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki wyjaśnił, że (..) inwestycja realizowana jest z uwagi na nadrzędny interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności państwa. Według przedstawiciela ministerstwa realizacja zapewni m.in. swobodny dostęp do wód Zalewu Wiślanego oraz rozszerzy możliwości działań jednostek obronnych Rzeczpospolitej Polskiej, takich jak jednostki patrolowe, rozminowywania i reagowania kryzysowego oraz straży granicznej, co jest istotne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa państwa.
Powstanie drogi wodnej podlegającej w całości polskiej jurysdykcji będzie dawało również gwarancję swobodnej żeglugi statków wszystkich bander do portów w Elblągu i portów Zalewu Wiślanego.
Wiceminister gospodarki morskiej zaznaczył również, że ustawa wprowadza ułatwienia proceduralne polegające na uproszczeniu trybu pozyskiwania niezbędnych zezwoleń i skrócenia terminów wynikających z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, prawa budowlanego oraz prawa wodnego.
Zalew Wiślany jest częścią Morza Bałtyckiego, a konkretnie Zatoki Gdańskiej. Od Zatoki odcina go niemal zupełnie – poza połączeniem poprzez Cieśninę Piławską – Mierzeja Wiślana. Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, którzy wskazują na potrzebę ochrony cennych siedlisk.
Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtijska. Leży 40 kilometrów od granicy z obwodem kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej i jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Piławską.
(pap/ls)