Olsztyn, Elbląg, Ełk, Bartoszyce, Braniewo, Aktualności, Działdowo, Aplikacja mobilna, Giżycko, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Nowe Miasto Lub., Olecko, Ostróda, Pisz, Szczytno, Węgorzewo
Produkty spożywcze jak przemysłowe. Kiedy możemy je reklamować?
Konsument żywności ma takie same prawa do reklamacji produktu, jak nabywcy artykułów przemysłowych.
Reklamację można zgłosić nawet wtedy, gdy żywność nie jest zepsuta. Można też zareklamować produkt, jeśli towar nie ma właściwości, o których przekonywał sprzedawca – podkreśla przekonuje Ryszard Piórkowski, dyrektor Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie.
Nowe przepisy nie określają terminu, w jakim trzeba złożyć reklamację, ani nie nakładają obowiązku okazania paragonu. Jednak jest to dla nas dowód, że reklamowany produkt został zakupiony w danym sklepie. Nie ma też zwrotów, można jedynie zgłosić reklamację sprzedawcy, który kieruje ją do producenta. Ten z kolei ma 14 dni na jej rozpatrzenie. Po tym okresie klient otrzyma zwrot gotówki. Ale zdarzają się sytuacje, gdy klient i producent nie mogą dojść do porozumienia – wtedy pozostaje mediacja.
Krzysztof Wojciechowski, Warmińsko-Mazurski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wyjaśnia, że każdy konsument, który nie porozumiał się w sprawie reklamacji produktu spożywczego, może przyjść do inspekcji handlowej, która zajmuje się prowadzeniem postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
Konsument w każdej chwili może uzyskać pomoc u rzecznika praw konsumenta, działających przy urzędach miasta i starostwach. Urzędnicy pomogą nam napisać pozew, czy odwołanie. Można także składać skargi konsumenckie do inspekcji, zajmujących się kontrolą żywności.
Autor: D. Grzymska
Redakcja: K. Ośko