Ełk, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Miliardy na linię kolejową Białystok – Ełk. „To największy przetarg w historii”
Około 6 mld zł będzie kosztowała modernizacja 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej Białystok – Ełk. – To największy przetarg w historii – poinformował w piątek w Białymstoku minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas ogłaszania przetargu na ten odcinek Rail Baltica.
Jak powiedział minister Dariusz Klimczak, w piątek wieczorem w Warszawie jest inauguracja przewodnictwa Polski w Radzie UE, co jest symbolem, a konkretem – ogłoszony w Białymstoku „największy w historii modernizacji” Polskich Linii Kolejowych przetarg na przebudowę linii kolejowej z Białegostoku do Ełku.
Wartość tego przetargu to około 6 mld zł. Dotychczas jeszcze tego typu wielkości modernizacja nie występowała w historii modernizacji linii kolejowych
– podkreślił minister infrastruktury.
Podał, że dzięki tej inwestycji pasażerowie pokonają dystans między Białymstokiem a Ełkiem w 55 minut przy prędkości 200 km/h. – To będzie zmiana zasadnicza, ponieważ skróci czas przejazdu o około pół godziny – mówił szef MI. Dodał, że linia ta jest elementem Rail Baltica, czyli połączenia od Morza Północnego do Morza Bałtyckiego.
Minister wyraził nadzieję, że prace na linii Białystok-Ełk zakończą się do 2029 r. W ramach modernizacji m.in. powstaną dwa tory, które będą zelektryfikowane. Klimczak ocenił, że ta inwestycja to też dobra wiadomość dla Białegostoku, gdzie dzięki temu m.in. powstanie bezkolizyjny przejazd przez tory w okolicach ul. Popiełuszki.
Minister poinformował też, że w tym roku zaplanowano przetargi na liniach kolejowych na łączną kwotę około 15 mld zł. W ubiegłym – jak przypomniał – było to ponad 17 mld zł. Ocenił, że to „ogromny zastrzyk dla rozwoju polskiej gospodarki, polskich przedsiębiorców”.
Piotr Wyborski, prezes PKP PLK, które będą realizowały inwestycję na linii Białystok – Ełk, powiedział, że obecnie to linia jednotorowa, gdzie maksymalna prędkość wynosi 100 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jeździć od 160 do 200 km/h, a pociągi towarowe – 120 km/h. W ramach prac zostanie zmodernizowanych osiem stacji i dziesięć przystanków osobowych, gdzie zostanie zainstalowany system szybkiej informacji pasażerskiej, a infrastruktura będzie odpowiadać dzisiejszym standardom.
W przetargu swoje oferty mogą składać firmy, które są zarejestrowane w Polsce, na terenie UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a także z krajów, które są stronami porozumienia ws. zamówień rządowych w ramach WTO. – Chcemy mieć tylko i wyłącznie wykonawców, którzy są wiarygodni, którzy mają odpowiedni potencjał i którzy będą w stanie przeprowadzić te prace w oczekiwanym przez nas terminie – dodał.
Wyraził nadzieję, że przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca roku, a wykonawca będzie miał 35 miesięcy na wykonanie wszystkich prac budowlanych.
Firmy zainteresowane przetargiem swoje oferty mogą składać do końca marca, a inwestycja ma być dofinansowana ze środków unijnych.
Źródło: PAP
Redakcja: A. Niebojewska