Olsztyn, Elbląg, Ełk, Bartoszyce, Braniewo, Działdowo, Aktualności, Giżycko, Aplikacja mobilna, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Nowe Miasto Lub., STYL i ZDROWIE, Olecko, Ostróda, Pisz, Szczytno, Węgorzewo, Regiony
Powstała aplikacja dla ofiar przemocy domowej. Bardziej uniwersalna niż telefon zaufania
Przy wsparciu policji z Warszawy, Wilna i Berlina powstała aplikacja na smartfony i tablety, która pozwala zgłaszać przypadki przemocy w rodzinie.
Można dzięki niej m.in. nagrywać zdarzenie, co może być przydatne w sądzie. Jest bezpłatna i ogólnodostępna, nazywa się „Twój parasol”, a kiedy się ją uruchamia, to wyświetla prognozę pogody. To celowy zabieg, wymyślony po to, by chronić korzystające z aplikacji osoby. Gdy bowiem napastnik spojrzy na telefon swojej ofiary, zobaczy jedynie, jaka temperatura i jaka wilgotność powietrza utrzymuje się w okolicy.
Ten pierwszy widok to przykrywka. Później aplikacja prowadzi do informacji zawierających regulacje prawne, procedury, wskazówki dla ofiar przemocy. Podaje też adresy placówek, w których można szukać pomocy. A w razie zagrożenia może połączyć z numerem alarmowym „112” lub – bardziej dyskretnie – wysłać wiadomość alarmową SMS-em.
Z kolei funkcja „Notatnik” umożliwia zrobienie zdjęcia lub nagranie filmiku ze zdarzenia. Taki materiał można później wykorzystać jako dowód podczas rozmowy z policją czy w sądzie. Co ważne, jeśli użytkownik poczuje się zagrożony, w każdej chwili może wrócić do strony startowej – tej z pogodą. Wystarczy kliknąć w dużą, centralnie umieszczoną ikonkę oznaczoną „x” (przycisk kasujący”).
Mam nadzieję, że aplikacja „Twój Parasol” się sprawdzi i będzie wykorzystywana zarówno przez ofiary przemocy domowej, ale również przez osoby, które tą przemocą interesują się zawodowo
– powiedział Komendant Rejonowy Policji Warszawa I, insp. Sławomir Piekut.
Do tej pory Polacy mogli korzystać głównie z telefonicznego pogotowia „Niebieska Linia”. Tylko w listopadzie tego roku dzwoniło tam 1838 osób. Wśród telefonujących zdecydowaną większość stanowiły kobiety (77,9%), a numer infolinii wybierali głównie dorośli. Kontaktowano się ze wszystkich regionów Polski, głównie z dużych miast, najwięcej telefonów było z Mazowsza.
Redakcja: K. Ośko za PAP Life