Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 14 °C pogoda dziś
JUTRO: 16 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Klubowe piwo to lepsza przyszłość zespołu? Terapeuci krytykują pomysł

Piłkarski klub Stomil Olsztyn wypuścił na rynek nowy produkt – piwo, sygnowane logiem klubu. To pomysł na wspólnie budowanie przyszłości Dumy Warmii.

W materiałach promocyjnych można przeczytać, że kupując klubowe piwo nie tylko wspieramy klub finansowo, ale także dbamy o lepszą przyszłość całego olsztyńskiego sportu. Pomysł krytykują terapeuci uzależnień, zwracając uwagę na społeczne szkody powodowane przez alkohol. Odwołują się do statystyk, które pokazują drastyczny wzrost liczby osób dotkniętych nałogiem i dziwią się, kto na to pozwolił, jeśli w Polsce obowiązuje ustawa o wychowaniu w trzeźwości.

Produkcja piwa kraftowego Dumy Warmii trwa od miesiąca. Można je kupić w kilkudziesięciu sklepach w całym regionie. Produkt powstał z myślą głównie o kibicach. To zabieg, który od lat funkcjonuje w wielu klubach nie tylko w Polsce i Europie, ale na całym świecie.

Staraliśmy się to dobrze przekopiować na nasz grunt, bo to dobre rozwiązanie wizerunkowe i sprzedażowe, bo z tej akcji klub ma wymierne korzyści finansowe

– powiedział nam Piotr Gajewski, członek rady nadzorczej Stomilu Olsztyn.

Czy produkcja piwa przez klub sportowy jest w porządku, zwłaszcza w nawiązaniu do obowiązującej w Polsce ustawy o wychowaniu w trzeźwości? Mecenas Michał Pietrzak przekazał nam, że w działaniach klubu nie ma niczego nagannego, a tradycja reklamowania przez piwo marek i klubów piłkarskich ma długą tradycję sięgającą początku lat 90.

– Jest to klasyczna akcja marketingowa – wyjaśnił i podał, że przykładów podobnej współpracy można wskazać wiele, zarówno dużych klubów jak Legia czy Lech i tych mniejszych. Na przykład zaprzyjaźniony z kibicami Stomilu klub Wisła Płock miał we współpracy z jednym z browarów zbliżony zakres prowadzenia marketingu na piwach i wspierania browaru przez klub.

Co ciekawe, ustawa o przeciwdziałaniu i wychowaniu w trzeźwości nie zabrania reklamowania klubu przez piwo – zarówno na na swoim produkcie, jak i na stadionie piłkarskim. To jedyny przypadek liberalizacji możliwości reklamowania takich produktów. W przepisach jest wprawdzie zapis o zakazie promocji alkoholu pomierzy 6 rano 20 wieczorem, ale ten nie dotyczy stadionów piłkarskich.

Produkcję piwa przez klub piłkarski negatywnie oceniają natomiast specjaliści terapii uzależnień i wskazują na szkody społeczne. Tomasz Miler, który w Olsztynie pracuje z osobami w alkoholowym nałogu mówi, że w całym kraju rocznie z tego powodu umiera około 40 tys. osób. W ocenie specjalisty produkcja piwa przez klub sportowy, który powinien kojarzyć się ze zdrowym stylem życia, promuje zupełnie odmienny obraz pokazując, że to coś dobrego i atrakcyjnego. Zwłaszcza młodym ludziom, którzy żyją chwilę i nie patrzą na konsekwencje zakrzywia to rzeczywistość.

Piotr Gajewski ze Stomilu nie zgadza się z tym. Uważa, że alkohol wpisał się w naszą kulturę, a picie piwa, choćby przy grillu,jest normalnością wielu z nas. – Idąc tokiem myślenia terapeutów nie moglibyśmy nawiązywać żadnej współpracy – mówił.

Jak tłumaczył – banki promują branie kredytów, firmy budowlane – wycinkę drzew, motoryzacja – przekraczanie prędkości, więc niemal wszystko, co promujemy, jest złe – podkreślił.

Wracając do ustawy o zakazie reklamy alkoholu w Polsce i tego, że piwo jest wyjątkiem, mecenas Piotr Korzuch wskazał na obostrzenia, które regulują ten zapis. Jak wyjaśnił, reklama nie może być kierowana do małoletnich, promować nadużywania alkoholu, w złym świetle kreować abstynencję i wywoływać skojarzeń z relaksem oraz sukcesami zawodowymi lub życiowymi.

Tak długo więc jak klub wskazuje, że wyprodukowane piwo wspiera działalność klubu wszystko – według przepisów – jest w porządku. Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby w reklamie wskazano, że dzięki piciu klubowego browaru sportowcy osiągają lepsze wyniki lub gdyby zachęcano innych do sięgania po piwo,jeżeli chcą osiągać takie same sukcesy lub podobne. Według dopiero użycie takich sformułowań byłoby złamaniem prawa.

Posłuchaj wypowiedzi

00:00 / 00:00
00:00 / 00:00
00:00 / 00:00
00:00 / 00:00

Autor: K. Grabowska
Redakcja: A. Niebojewska

Więcej w reklama, Stomil Olsztyn, klub
Stomil Olsztyn podzielił się punktami z GKS-em Bełchatów

Piłkarze Stomilu Olsztyn drugi raz z rzędu zremisowali 1:1. Tym razem podzielili się punktami z GKS-em Bełchatów. Olsztynianie w 7. minucie stworzyli zagrożenie w polu karnym...

Zamknij
RadioOlsztynTV