Łopaty wbite. Ruszyła budowa kolejnego odcinka obwodnicy Olsztyna. Zobacz ZDJĘCIA I FILM
Uroczyste wbicie pierwszej łopaty rozpoczęło budowę drugiego odcinka obwodnicy Olsztyna.
Ceremonię zorganizowano na drodze krajowej nr 16 w okolicach starej pętli autobusowej w Wójtowej Roli. Łopaty wbili między innymi: wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, wojewoda Artur Chojecki, marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin, prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz oraz przedstawiciele olsztyńskiego oddziału GDDKiA i Budimexu, który jest generalnym wykonawcą inwestycji.
Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego
Pierwszy odcinek obwodnicy Olsztyna budowany jest natomiast w okolicach Tomaszkowa w stronę Kudyp.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit podkreślał, że przez ostatnie lata Olsztyn nie był brany pod uwagę przy rozdzielaniu pieniędzy. – Trzeba było lat walki, pisania wspólnych wystąpień, organizowania blokad dróg, by doszło do uruchomienia tej inwestycji – powiedział Jerzy Szmit.
– Najbardziej rozwinięty etap prac zaplanowano na przyszły rok – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimexu. – Ale na wielu odcinkach zobaczycie nas państwo na budowie już w sierpniu.
Obwodnica Olsztyn Południe i Olsztyn Wschód będzie kosztował 913 milionów złotych. Wykonawca będzie miał 28 miesięcy na zakończenie budowy. Planowany termin to 29.10.2018. Trasa będzie przebiegała przez gminy: Olsztyn, Stawiguda, Purda i Barczewo. Ominie miasto od południowego wschodu. Będzie przebiegać od drogi S51, w sąsiedztwie Tomaszkowa, przez Bartążek, Ostrzeszewo, Klebark Mały do trasy nr 16 na wysokości ogródków działkowych na Wójtowej Roli.
Inwestycja polega na budowie dwujezdniowej obwodnicy wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych oraz oczywiście budową obiektów inżynierskich i urządzeń ochrony środowiska. Częścią kontraktu są także węzły Olsztyn Jaroty i Olsztyn Wschód. Jako kolejny etap inwestycji planowana jest budowa węzła Olsztyn Pieczewo. Do tej inwestycji szczególnie musiało się przygotować miasto – zapewniając, że zmodernizuje ulice (Pstrowskiego i Towarową), które doprowadzą ruch do węzła.
Czekamy na podpisanie umowy na dofinansowanie ulicy Pstrowskiego do węzła Pieczewo – powiedział Polskiemu Radiu Olsztyn prezydent Piotr Grzymowicz. – Liczę, że w niedługim czasie podpiszemy stosowną umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu operacyjnego Polska Wschodnia i będziemy mogli również ogłaszać przetarg na budowę ulicy Pstrowskiego.
Inwestycja jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj”. To oznacza, że do wykonawcy – oprócz robót budowlanych – należny również wykonanie różnych dokumentacji i projektu budowlanego.
Na pierwszy odcinek południowej obwodnicy Olsztyna umowa została podpisana w sierpniu 2015 roku i tam prace już trwają. Ta zachodnia część – w ciągu drogi krajowej numer 16 – będzie miała 10 km. Droga ruchu przyspieszonego (z maksymalną prędkością do 100 km/h) będzie przebiegała przez gminy Gietrzwałd i Stawiguda i ominie miasto od południowego zachodu. Poprowadzi przez okolice Kudyp, Gronit i Tomaszkowa do trasy numer 51. Planowany termin zakończenia tego odcinka to 18.06.2018.
Obwodnica Olsztyna, podzielona na dwa różne zadania, będzie miała łącznie 24,7 km. W ciągu drogi krajowej numer 16, na długości 10 km będzie miała klasę GP (max. 100 km/h). Na pozostałym odcinku (14,7 km) będzie drogą ekspresową (max. 120 km/h). Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie budowa obwodnicy poprawy układ drogowy i warunki transportowe stolicy Warmii i Mazur i jej okolic. Ma wyeliminować znaczną cześć ciężkiego ruchu z zatłoczonego miasta i poprawić obsługę podróży tranzytowych (pomiędzy oddalonymi dzielnicami czy sąsiednimi miejscowościami).
Obejrzyj film z tego wydarzenia.
(bsc/as)