Internet zdominował rynek reklamowy w II kwartale 2020 roku
Internet stał się najbardziej kasowym rynkiem reklamy w III kwartale 2020 roku – zaznacza Polski Instytut Ekonomiczny, według którego wzrost znaczenia reklamy w sieci, kosztem tradycyjnych mediów, jest zgodny z wieloletnim trendem. Jednak dotąd wysoki poziom utrzymywały wydatki na reklamę telewizyjną.
Jak wskazał PIE, wydatki na reklamę spadły w II kwartale 2020 roku o 28 procent w relacji do II kwartale 2019 roku, a o 10,5 procent w stosunku do I kwartału 2020 roku. Spadki nie ominęły mediów internetowych, choć w tym obszarze były one najmniejsze.
Po pandemicznym trzęsieniu ziemi Internet wyprzedził telewizję na rynku reklamowym – stał się najbardziej kasowym rynkiem reklamy w II kwartale 2020 roku – podkreślił PIE.
Analitycy przyznali, że wzrost znaczenia reklamy w sieci, kosztem tradycyjnych mediów, jest zgodny z wieloletnim trendem. Do tej pory jednak stabilny, wysoki poziom utrzymywały wydatki na reklamę telewizyjną.
Podkreślono, że dosyć stabilny był też rynek reklamy radiowej; w poprzednim kwartale radio, jako jedyne medium poza internetem, zanotowało wzrost w stosunku do poprzedniego roku.
Z kolei „drastyczny spadek wydatków” na reklamę outdoor (72 procent) i reklamę kinową (100 procent) to bezpośrednie efekty lockdownu – wskazał PIE. W wiosennych miesiącach znacząco spadła mobilność Polaków, przez większość czasu zamknięte były też kina, ale brakuje sygnałów świadczących o spadku zainteresowania mediami – telewizją, radiem i prasą.
W ocenie PIE dane dotyczące II półrocza, a szczególnie ostatniego kwartału 2020 roku pokażą, czy znaczący spadek wydatków na reklamę w telewizji spowodowany był szykowaną wcześniej korektą budżetów, czy też tymczasową reakcją na wstrzymanie produkcji telewizyjnych.
Redakcja: Ł.Węglewski za PAP (M.Jarco)