Biznes potrzebuje kapitału społecznego
Ekonomiści i politycy socjalni coraz częściej podkreślają rolę tzw kapitału ludzkiego i kapitału społecznego w rozwoju przedsiębiorstwa, a nawet całych gospodarek. Jakie znaczenie ma kapitał ludzki i społeczny w rozwoju biznesu, przedsiębiorczości?
Kapitał ludzki to nasze umiejętności, to co umiemy, to co wynieśliśmy ze szkół, z domu, nasze wykształcenie, kompetencje, kwalifikacje. Natomiast kapitał społeczny to jest to co dzieje się między ludźmi. Rozróżnienie tych dwóch pojęć jest ważne, bo możemy być bardzo dobrze wykształceni, wykwalifikowani – czyli mieć wysoki kapitał ludzki, a jednocześnie mizerny wskaźnik kapitału społecznego. Czyli nie umieć rozmawiać, nie umieć współpracować z innymi, nie darzyć innych zaufaniem.
Nasze społeczeństwo, niestety charakteryzuje niski wskaźnik kapitału społecznego i jest to sytuacja groźna dla rozwoju kraju. Jesteśmy coraz lepiej wykształceni, coraz więcej osób kończy uniwersytety, natomiast jest coraz gorzej z tymi relacjami międzyludzkimi. Jeżeli sobie nie ufamy, to prowadzenie biznesu wiąże się z wysokimi kosztami transakcyjnymi. Relacje biznesowe, umowy i porozumienia wymagają pieczątek, podpisów, konsultacji prawnych itd. To zajmuje czas, generuje koszty i podnosi ryzyko. Żaden przedsiębiorca w takim środowisku dobrze się nie czuje. Pojawia się niepokój przed inwestowaniem, prowadzeniem interesów z innymi.
Posłuchaj audycji nt. kapitału społecznego
Weź udział w naszym konkursie odpowiadając poprzez system komentarzy na pytanie zawarte w audycji:
Jakie mogą być korzyści z grupowego działania w biznesie?