UWM zaprezentował nowe logo. Jak Wam się podoba?
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski ma nowe logo. Specjalna komisja musiała wybierać spośród 123 prac.
W przyszłym roku Uniwersytet Warmińsko-Mazurski rozpocznie obchody 20-lecia istnienia. Z tej okazji uczelnia rozpisała ogólnopolski konkurs na nowe logo, poszukując znaku który jest nowoczesny, nowatorski, profesjonalny graficznie i będzie dobrze funkcjonować w Internecie.
– Jesteśmy mile zaskoczeni, ponieważ nie spodziewaliśmy się tak dużego odzewu. Otrzymaliśmy aż 123 prace od 78 autorów. Każdy z uczestników mógł zgłosić maksymalnie 3 projekty – wyjaśnia prof. Jerzy Przyborowski, prorektor ds. kształcenia i studentów UWM.
Komisja konkursowa najwyżej oceniła pracę Piotra Felszyńskiego, która wyróżniała się spośród nadesłanych propozycji. Uznała, że „proponowany logotyp jednoznacznie kojarzy się z uczelnią, w syntetyczny sposób wyraża jej specyfikę, posiada wysokie walory artystyczne: pomysł, komunikatywność, wyrazistość i czytelność.
Nie bez znaczenia są także kolory – niebieski i zielony – które pokazują nam bogactwo przyrodnicze Warmii i przypominają, że nasz region to kraina tysiąca jezior. Czerń z kolei oznacza prestiż i powagę instytucji, jaką jest Uniwersytet.
Piotr Felszyński jest uznanym grafikiem, To on jest autorem legitymacji osoby niepełnosprawnej – wygrał ministerialny konkurs.
Układ projektu jest przemyślany, a kompozycja zwarta, w postaci piramidy, która jest symbolem długowieczności. Litera „U”, czyli Uniwersytet oparta jest na literach „W” i „M” (Warmińsko-Mazurski). Ma to uzasadnienie merytoryczne. Uniwersytet „posadowiony” jest na Warmii i Mazurach. Ma więc dobrą i silną podstawę w postaci infrastruktury i bogactwa kulturowego i krajobrazowego regionu. Nadbudowa w postaci litery „U” jest najważniejszym dla działalności elementem. To kadra pedagogiczna i techniczna Uniwersytetu oraz młodość i nowoczesność dają asumpt do rozwoju. Uniwersytet ma wszelkie atuty, aby być ważnym ośrodkiem naukowym i kulturotwórczym na mapie Polski. Warto też zwrócić uwagę na moduły, które oprócz symbolizowania regionu Warmii i Mazur – silnej podstawy pod intelektualny wkład Uniwersytetu, można odczytać jako trzy jednostki, z których powstał Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Zatem logo to może być postrzegane i odczytywane na wiele sposobów
– wyjaśnia autor.
Przypomnijmy, pod koniec zeszłego roku autor starego projektu logo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie skierował do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez rektora tej uczelni.
Piotr Obarek zarzuca rektorowi uczelni Ryszardowi Góreckiemu plagiat i wielokrotne naruszanie praw autorskich. Uczelnia początkowo twierdziła, że miała prawo zmienić znak graficzny, potem przyznała rację autorowi. Sprawa sięga maja 2000 roku, kiedy na mocy zawartej z rektorem umowy, Obarek nie przeniósł tzw. zależnych praw autorskich do logo UWM, a tym samym zakazał jakichkolwiek modyfikacji projektu bez jego zgody. Mimo to – jak mówił – w październiku 2016 roku, przypadkiem zauważył w sekretariacie UWM inne logo, podobne do swojego projektu. Więcej na Sprawa nowego loga UWM trafi do prokuratury.
Autor: Sylwia Zadworna (UWM)/ K.Kantor/A.Podbielska
Redakcja: A.Podbielska