Aktualności, Aplikacja mobilna, Lidzbark Warm.
To była największa napoleońska bitwa w obecnych granicach Polski. Lidzbarskie muzeum pokazało obraz „Bitwa pod Heilsbergiem”
O ten obraz Muzeum Warmii i Mazur starało się od ponad 20 lat. W Lidzbarku Warmińskim zaprezentowano płótno Antona Hoffmana „Bitwa pod Heilsbergiem”.
Bitwa pod Heilsbergiem, czyli obecnym Lidzbarkiem Warmińskim, miała miejsce w czerwcu 1807 roku. Była największą, jaką wojska Napoleona stoczyły na terenie dzisiejszej Polski. Była też początkiem końca wojny pomiędzy Francją a Rosją i Prusami.
To było preludium do bitwy pod Frydlandem. Lidzbark Warmiński wykrwawił obie armie. Spowodował, że Rosjanie wycofali się na północ i właśnie pod Frydlandem Napoleon dopadł ich, rozbił armię rosyjską, a to doprowadziło do podpisania pokoju w Tylży. Dla nas – Polaków – istotne jest też to, że pokój w Tylży doprowadził do powstania Księstwa Warszawskiego
– przypomina historyk dr Sebastian Mierzyński.
Na Łuku Triumfalnym dedykowanym Napoleonomi w Paryżu Heilsberg jest wymieniony jako jedna z najważniejszych bitew
– dodaje Piotr Żuchowski, dyrektor Muzeum Warmii i Mazur.
Obraz Antona Hoffmana powstał w 1907 roku, na stulecie bitwy. Przedstawia jeden z jej epizodów, w tle widać zaś zamek w Lidzbarku Warmińskim. Co ciekawe, zamek jest ujęty z… niewłaściwej strony.
Malarz dostał jedno zdjęcie Lidzbarka, nie wiedząc, jaka jest topografia miasta. Przyjął to za dobrą monetę i wykonał panoramę z przeciwnej strony niż ta, z której rozgrywała się bitwa
– mówi historyk sztuki Andrzej Rzempołuch.
Muzeum Warmii i Mazur po raz pierwszy próbowało kupić obraz Hoffmana w 1996 roku, jednak wtedy cena okazała się zbyt wysoka. W ciągu kolejnych lat Muzeum próbowało ponownie, ostatecznie akceptowalną cenę udało się wynegocjować w roku ubiegłym. Koszt wyniósł łącznie ponad 350 tysięcy złotych – jednak prawie połowa tej kwoty to koszt konserwacji obrazu oraz specjalnego przystosowania sali, w której jest eksponowany – we wszystkim oknach wymieniono szyby na takie, które nie przepuszczają szkodliwych dla płótna promieni UV.
Posłuchaj relacji Andrzeja Piedziewicza
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: A. Dybcio