Olsztyn, Aktualności, Aplikacja mobilna
„To był trudny i długotrwały proces”. W Olsztynie rozmawiano o modelu polskiej szkoły po odzyskaniu niepodległości
O początkach polskiej oświaty dyskutowano podczas zorganizowanej w Olsztynie konferencja pod hasłem „Polska szkoła w niepodległej Ojczyźnie”.
To był bardzo trudny i długotrwały proces, ale dziś możemy się uczyć od pedagogów, którzy kształtowali początki edukacji w Polsce po 1918 roku. Nie było to łatwe zadanie, bo w kraju po trzech zaborach istniało kilkanaście typów szkół.
Dyrektor Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej Sylwia Czacharowska, podkreślała, jak trudnym wyzwaniem było wówczas stworzenie nowego systemu edukacji.
Unifikowano szkolnictwo trzech zaborów i było to bardzo trudne. Zaczęło się w 1918 roku, kiedy powstało Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego po czym trwały kolejne etapy tego scalania.
O początkach nowego systemu oświatowego mówi się dopiero od podjęcia ustawy w 1932 roku. Do tego czasu trwały poszukiwania najlepszego systemu, często wzorując się na zagranicznych modelach.
Posłuchaj relacji Aleksandry Skrago
Autor: A.Skrago
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy