Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 3 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Przymiarka do nowych linii tramwajowych

Fot. Łukasz Węglewski

Po uruchomieniu zbudowanych od podstaw trzech tras tramwajowych, władze Olsztyna planują dalszą ich rozbudowę. Chodzi o trasę łączącą największe osiedla miasta z fabryką opon Michelin zatrudniającą ok. 4,5 tys. pracowników oraz budowę węzła przesiadkowego przy dworcu.

Mieszkańcy Olsztyna mogą oceniać projekt rozbudowy, zgłaszać swoje uwagi i spostrzeżenia.

„Komunikacja ma służyć wszystkim mieszkańcom, dlatego bardzo zależy nam na opinii olsztynian. Zachęcamy do skorzystania z Platformy Konsultacji Społecznych. Tam można przejrzeć propozycje i zaproponować uwagi do przedstawionych wariantów. Na początku marca odbędą się też dwa otwarte spotkania z mieszkańcami. Wszystkie uwagi trafią do projektantów, którzy będą analizować zgłoszone uwagi. Zachęcamy do jak najaktywniejszego udziału w konsultacjach”- powiedział Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta w Olsztynie.

Budowa linii tramwajowych w Olsztynie prowadzona była od podstaw. Ten środek komunikacji zbiorowej w Olsztynie powrócił po 50 latach do stolicy Warmii i Mazur dzięki unijnym dotacjom. Tramwaje na trzech trasach zaczęły wozić pasażerów w grudniu ubiegłego roku.

Obecnie władze miasta planują rozwinięcie sieci linii. Rozbudowa ma polegać na połączeniu Jarot i Pieczewa z fabryką Michelin oraz z węzłem przesiadkowym przy dworcu PKS i PKP. Poza tym rozbudowana i odpowiednio wyposażona ma być zajezdnia tramwajowa.

Nowa nitka tramwajowa z największych osiedli Olsztyna Pieczewa i Jarot do fabryki Michelin ma mieć długość ok. 5,5 km; ponadto kolejny nowy odcinek, który ma się z nią łączyć ma biec wzdłuż ulicy Wilczyńskiego, ta linia ma mieć długość ok. 2,2 km. Planowany jest także odcinek wzdłuż alei Piłsudskiego, by trasę dowiązać do już istniejącej tramwajowej nitki.

Według władz miasta rozbudowa sieci tramwajowej wynika wprost z planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w stolicy Warmii i Mazur, który został przyjęty przed trzema laty. Samorządowcy zapisali w nim, że priorytetem będzie rozwój transportu zbiorowego.

Budowa tras tramwajowych była częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.

Teraz w Olsztynie jest ok. 21 km pojedynczego toru. Trzy linie łączą największe, sypialne osiedla ze Starym Miastem i dworcem oraz dworzec z Kortowem – miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim. Przy okazji inwestycji m.in. przebudowano lub wybudowano od nowa kilkanaście kilometrów dróg, zmodernizowano podziemne instalacje.

Oprócz linii tramwajowych powstała także zajezdnia dla tramwajów oraz nowa ulica – Obiegowa, która skróciła przejazd do śródmieścia Olsztyna. W ramach tego projektu zakupiono tramwaje, wyznaczono buspasy przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich, instalowany jest inteligentny system sterowania ruchem ulicznym, uwzględniający skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu. (pap/os)

Przeczytaj poprzedni wpis:
Lucyna Malec: Otaczają mnie życzliwi ludzie

Lucyna Malec jest aktorką teatralną, filmową i telewizyjną, piosenkarką. Ukończyła PWST w Warszawie w 1989. Debiutowała drobnymi rolami w serialach telewizyjnych W labiryncie i Czterdziestolatek. 20...

Zamknij
RadioOlsztynTV