Aktualności
Ponad 3 miliardy złotych na drogi gminne i powiatowe w Polsce Wschodniej. Ministerstwo Rozwoju podpisano już umowy na połowę tej kwoty
Rozdysponowano prawie połowę środków na drogi z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020 – poinformowała w środę Małgorzata Wierzbicka, dyrektor Departamentu Programów Ponadregionalnych w Ministerstwie Rozwoju podczas posiedzenia sejmowej podkomisji.
Odbyły się już trzy nabory projektów na infrastrukturę drogową. Mamy już w tej chwili podpisane umowy na blisko 50 proc. alokacji dostępnej w tym działaniu. To działanie cieszy się największym powodzeniem – powiedziała Wierzbicka.
W ramach nowego programu dla Polski Wschodniej GDDKiA już nie jest głównym beneficjentem. Całość środków przeznaczona jest dla samorządów na drogi gminne czy powiatowe. Głównym celem w przypadku infrastruktury drogowej jest wyprowadzenie ruchu z miast, lepsze skomunikowanie mniejszych miejscowości z rynkami pracy z dołączeniem do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa).
Wierzbicka przyznała, że w przypadku transportu zbiorowego ministerstwo preferuje większe nastawienie na ekologię i redukcję emisji spalin.
Jeśli chodzi o transport zbiorowy to nie było konkursów, tylko było podejście projektów indywidualnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Tam miasta wskazywały inwestycje, jakie chciałyby realizować i do końca zeszłego roku wszystkie projekty zostały do nas złożone i są w tej chwili oceniane
– powiedziała dyrektor Wierzbicka.
Wierzbicka przypomniała, że wielkość alokacji na transport zbiorowy w bieżącej perspektywie to 1 mld 133 mln zł dofinansowania ze środków europejskich, a w przypadku dróg wartość dofinansowania to 2 mld zł.
Program Operacyjny Polska Wschodnia to dodatkowy instrument wsparcia finansowego dla pięciu województw Polski Wschodniej: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Celem Programu jest wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej.
(PAP)