Elbląg, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Na przekopie Mierzei Wiślanej rozpoczęto pogłębianie kanału. „Sprowadziliśmy najnowocześniejszy sprzęt w Europie”
Kanał żeglugowy połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym – poinformował Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem przedsięwzięcia.
Jak podała rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, w lipcu prace na przekopie były realizowane zgodnie z harmonogramem. Zakończono zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego.
Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W części południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych
– poinformowała Kierzkowska i dodała, że dzięki temu można było przystąpić do pogłębiania kanału..
W tym celu sprowadziliśmy pogłębiarkę – jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce. W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego
– powiedział cytowany w przesłanym PAP komunikacie przedstawiciel konsorcjum wykonującego przekop Mariusz Sasin.
Ponieważ od miesiąca gotowy jest most południowy, trwają prace przy budowie mostu północnego. Wykonano m.in. jego stalową konstrukcję. Dzięki obu mostom w czasie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba będzie wstrzymywać ruchu samochodowego.
W czasie lipcowych upałów na budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną skupiono się na pracach wykonywanych na lądzie: zakończono prace kafarowe na falochronie wschodnim. Na sztucznej wyspie, która ma się stać ptasim azylem, wykonywano prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych.
Zamontowano już ponad połowę, czyli 715 ściągów. Trwają prace związane z robotami czerpalnymi oraz zasypem grobli wyspy. Wykonano warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na 12 sekcjach, to 20 procent zaplanowanego zakresu
– podała rzecznik Urzędu Morskiego w komunikacie.
W ostatnim czasie zakończono także budowę instalacji elektrycznych i teletechnicznych w budynku Kapitanatu, budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy oraz elektrykę i automatykę mostu południowego. Wykonano też instalację oświetleniową mostu południowego oraz dróg prowadzących od niego w stronę Sztutowa i Krynicy Morskiej.
Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Pierwsze jednostki mają przepłynąć przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 roku.
Autor: J. Kiewisz-Wojciechowska (PAP)
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy