Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 15 °C pogoda dziś
JUTRO: 6 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Na przekopie Mierzei Wiślanej rozpoczęto pogłębianie kanału. „Sprowadziliśmy najnowocześniejszy sprzęt w Europie”

Przekop Mierzei Wiślanej. Fot. NDI/BESIX

Kanał żeglugowy połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym – poinformował Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem przedsięwzięcia.

Jak podała rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, w lipcu prace na przekopie były realizowane zgodnie z harmonogramem. Zakończono zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego.

Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W części południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych

– poinformowała Kierzkowska i dodała, że dzięki temu można było przystąpić do pogłębiania kanału..

W tym celu sprowadziliśmy pogłębiarkę – jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce. W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego

– powiedział cytowany w przesłanym PAP komunikacie przedstawiciel konsorcjum wykonującego przekop Mariusz Sasin.

Ponieważ od miesiąca gotowy jest most południowy, trwają prace przy budowie mostu północnego. Wykonano m.in. jego stalową konstrukcję. Dzięki obu mostom w czasie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba będzie wstrzymywać ruchu samochodowego.

W czasie lipcowych upałów na budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną skupiono się na pracach wykonywanych na lądzie: zakończono prace kafarowe na falochronie wschodnim. Na sztucznej wyspie, która ma się stać ptasim azylem, wykonywano prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych.

Zamontowano już ponad połowę, czyli 715 ściągów. Trwają prace związane z robotami czerpalnymi oraz zasypem grobli wyspy. Wykonano warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na 12 sekcjach, to 20 procent zaplanowanego zakresu

– podała rzecznik Urzędu Morskiego w komunikacie.

W ostatnim czasie zakończono także budowę instalacji elektrycznych i teletechnicznych w budynku Kapitanatu, budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy oraz elektrykę i automatykę mostu południowego. Wykonano też instalację oświetleniową mostu południowego oraz dróg prowadzących od niego w stronę Sztutowa i Krynicy Morskiej.

Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Pierwsze jednostki mają przepłynąć przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 roku.

 

Autor: J. Kiewisz-Wojciechowska (PAP)
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w przekop, Mierzeja Wiślana
Rowerem po Mierzei Wiślanej. Cała ścieżka jest już gotowa

"R 10" to znak ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż całej Mierzei Wiślanej, także przez nadmorski las. Cały szlak rowerowy od Mikoszewa do Piasków liczy 50 kilometrów. Powstał...

Zamknij
RadioOlsztynTV