Lucyna Jasińska o prawach konsumenta: im większa wiedza, tym mniej problemów

Lucyna Jasińska. Fot. P. Getka
„Nieznajomość prawa szkodzi – również konsumentom” – mówiła w Porannych Pytaniach powiatowy rzecznik praw konsumenta Lucyna Jasińska. W rozmowie z Wojciechem Jermakowem podkreśliła, że im większa wiedza, tym mniejsze ryzyko problemów.
Jednym z najczęstszych błędów, jakie popełniają konsumenci, jest przekonanie, że mogą zwrócić każdy towar kupiony w sklepie stacjonarnym.
Prawo do odstąpienia od umowy przysługuje tylko wtedy, gdy kupujemy coś na odległość, np. przez internet, lub poza lokalem przedsiębiorstwa
– wyjaśniła Lucyna Jasińska. Sklepy mogą dobrowolnie przyjmować zwroty, ale nie jest to ich ustawowy obowiązek.
Konsumenci często czują się bezradni w kontaktach z dużymi organizacjami. Przykładem są banki, operatorzy sieci komórkowych czy platformy sprzedażowe. Obsługa klienta w tym przypadku to kontakt z infolinią lub czat-botem.
Lucyna Jasińska podkreśliła, że warto korzystać z prawa do reklamacji i składać je na piśmie. W razie trudności można zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumenta, Inspekcji Handlowej, a w ostateczności skierować sprawę do sądu bądź sądów polubownych.
15 marca obchodzimy Światowy Dzień Praw Konsumenta. Jego geneza sięga przemówienia prezydenta Kennedy’ego z 1962 roku, w którym po raz pierwszy sformułowano cztery podstawowe prawa konsumentów: do bezpieczeństwa, informacji, wyboru i reprezentacji. Z czasem katalog ten rozszerzono o kolejne zasady, w tym prawo do edukacji i do zaspokojenia podstawowych potrzeb.
Posłuchaj rozmowy
Autor: W. Jermakow
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy