Aktualności, Poranne Pytania
Jerzy Szmit: protesty strony rosyjskiej nie zatrzymają budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
W kompetencjach ministerstwa gospodarki morskiej są inwestycje związane z budową kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, a my jako ministerstwo infrastruktury i budownictwa musimy zadbać o komunikację drogową samego przekopu – mówił w Porannych Pytaniach Polskiego Radia Olsztyn wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
W piątek 24 lutego Sejm uchwalił specustawę w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. Ustawa usprawni budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Generalnym inwestorem będzie Główny Urząd Morski w Gdyni. W Porannych Pytaniach Jerzy Szmit podkreślał, że jego resort musi pomyśleć o dowiązaniach kolejowych oraz wzmocnieniu i poprawieniu komunikacji portu w Elblągu. Wiceminister infrastruktury wyraził zdziwienie protestami strony rosyjskiej, które miałyby zatrzymać planowaną inwestycję.
Gdy słyszę o problemach administracji rosyjskiej, która widzi w przekopie Mierzei Wiślanej zagrożenie dla przyrody i ekologii to przyznam się, że jestem zdziwiony. Wiemy jak jest traktowana ochrona przyrody w Federacji Rosyjskiej i jak wiele jest z tym problemów i mówienie, że przekop niekorzystnie wpłynie na biologię Zalewu Wiślanego (…) Myślę, że Kaliningrad, który jest głównym trucicielem w Zalewie Wiślanym spojrzał innymi oczami na swoją działalność. Jestem zdziwiony tymi protestami.
Jeśli chodzi o polskich ekologów to proces decyzyjny będzie łatwiejszy. Nam nie chodzi o to, żeby przełamywać protesty w sposób administracyjny, tylko, żeby przekonywać, że ta inwestycja wcale nie będzie naruszała równowagi biologicznej (…) i cały ekosystem (…) Jest wielu specjalistów, którzy twierdzą, że jeżeli zostanie przyspieszona naturalna wymiana wody w Zalewie Wiślanym to woda będzie czystsza i dzięki temu życie biologiczne jeszcze bardziej będzie się rozwijało.
Wiceminister Jerzy Szmit przypomniał, że decyzja o przekopie Mierzei Wiślanej zapadła już w 2017 roku. Przez ponad rok Prawo i Sprawiedliwość szukało sposobów realizacji tej inwestycji.
Decyzja o przekopie zapadła już podczas pierwszych rządów PiS w 2007 roku. Przez ostatni rok (…) została przygotowana specustawa i podjęta decyzja, że tym inwestorem będzie Urząd Morski w Gdyni. To są kluczowe decyzje.
Gość Polskiego Radia Olsztyn mówił także o budowie obwodnicy Olsztyna. Na 3 marca planowane jest podpisanie umowy na budowę ronda Pieczewo, które będzie jedną z dróg dojazdowych do obwodnicy.
To jest bardzo ważna część układu komunikacyjnego, który powstaje w ramach obwodnicy i umożliwi południowo-zachodniej części miasta (…) łatwiejsze wpięcie w obwodnicę. Dodatkowo tej części Olsztyna skróci się dostęp do drogi krajowej numer 51, która prowadzi do Olsztynka i dalej do Warszawy.
Jerzy Szmit podkreślał, że budowa obwodnicy Olsztyna jest dość skomplikowaną inwestycją ponieważ pracują przy niej zarówno ministerstwo infrastruktury, zarząd województwa i miasto Olsztyn.
Jak jest trzech gospodarzy to zawsze są różne sytuacje, ale cel jest najważniejszy, a celem jest dobre skomunikowanie Olsztyna i tworzenie warunków rozwojowych. Myślę, że na razie to nam się udaje.
Ministerstwo infrastruktury przymierza się do stworzenia wielkiej pętli mazurskiej dla kolarzy. Wiceminister Jerzy Szmit przypomniał, że był to postulat samorządów skupionych wokół Wielkich Jezior Mazurskich.
Potrzebujemy aktywnej i mądrej turystyki, która przyciąga ludzi. Turystyka kolarska nie zamyka się w dwóch letnich miesiącach (…) To jest próba inwestowania w turystykę na Warmii i Mazurach. My wytyczymy szlaki przy drogach krajowych a do nich będą dołączane odcinki finansowane przez władze gminne, powiatowe czy wojewódzkie. Ta inwestycja stworzy nową jakość w rejonie Wielkich Jezior Mazurskich
Posłuchaj rozmowy Krzysztofa Kaszubskiego z Jerzym Szmitem
(bsc)