Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 17 °C pogoda dziś
JUTRO: 17 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Jak rozpoznać, że z dzieckiem dzieje się coś niedobrego? O zagrożeniach w Bliższych Spotkaniach

Dziś w Bliższych Spotkaniach o tym, jak chronić dzieci przed zagrożeniami. Co i w jaki sposób mówić, żeby były bezpieczne. Porad udzieliły psycholog, policjant, dyrektor szkoły i pedagog.

Psycholog Bernadeta Jabłońska była gościem Izabeli Malewskiej.

I. Malewska: Jak rozmawiać z dzieckiem o zagrożeniach i jak je na nie przygotować?

B. Jabłońska: Pierwszą rzeczą, która w wychowaniu i profilaktyce jest niezwykle ważna – dotyczy to zarówno rodziców jak i szkoły, przedszkola – to jest nauczyć dzieci odróżniania dobra od zła. Są to wartości, które powinniśmy sami przekazywać i także uczulać na to, że nie wszyscy ludzie dorośli zachowują się dobrze, że część ma złe intencje.

I. Malewska: Jak ustrzec przed pedofilem, złodziejem i porywaczem?

B. Jabłońska: Dzieci musimy nauczyć trzech umiejętności:

Pierwszy czynnik chroniący – silna więź emocjonalna z rodzicami. Jeżeli dzieci będą miały silne więzi, będą miały zaufanie, oparcie, będą miały stworzoną przestrzeń do mówienia o tym, co je spotyka. Nie będą szukały pocieszenia lub pokusy u obcych.

Drugi czynnik chroniący – nauczenie dziecka odróżniać intencje sprawcy. Jeżeli będzie proszone „chodź ze mną do windy, bo mam tam piękne lalki, czy chodź do samochodu, bo mam tam piękne kocięta”, to dziecko już musi być nauczone i wyczulone, że obcy człowiek, którego nie zna chociaż np. podaje się za znajomego taty, wcale nim być nie musi i nie musi być to osoba uczciwa.

I trzecia bardzo ważna umiejętność psychospołeczna – nauczenie dziecka asertywności, czyli  mówienia nie w sytuacji, gdy ktoś nam coś dziwnego proponuje. Więc odejdź, krzycz pali się i powiedz o tym natychmiast komuś, komu ufasz.

I. Malewska: Jak rozpoznać, że z dzieckiem dzieje się coś niedobrego?

B. Jabłońska: Tych symptomów jest kilka. Będą to symptomy pojawiające się zarówno w zachowaniu dziecka jak i w sferze emocjonalnej. W związku z czym na co zwracać uwagę? Na to, czy dziecko jest bardzo smutne, czy dziecko jest zmartwione, mówi jakieś tajemnice albo jest agresywne. Czasami dziecko przejawia agresję jako sposób odreagowania frustracji związanej z lękiem, niepokojem. Następnie będą to kłamstwa, może być to problem z apetytem, w końcu mogą być koszmary nocne u dzieci, które są krzywdzone, molestowane. Czasami w sytuacjach skrajnych, jak kontakt z pedofilem, może być również niechęć i lęk przed osobą danej płci.

I. Malewska: Co robić w takiej sytuacji, jak reagować? Dzieci często boją się, że wokół nich zrobi się szum, że staną się obiektem pośmiewiska.

B. Jabłońska: W takich sytuacjach trzeba otoczyć dziecko opieką, wsparciem. Zapytać doświadczonego specjalisty, czy jako rodzina poradzimy sobie z tym problemem. Może dziecko trzeba umówić na kilka spotkań, żeby z pomocą terapeuty pomóc mu mówić o krzywdzie i wyrażać emocje.

Posłuchaj rozmowy z Bernadetą Jabłońską

Podinspektor Małgorzata Bojarowska z Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie była kolejnym gościem Izabeli Malewskiej.

I. Malewska: Jak rozmawiać, żeby nasze dziecko było bezpieczne?

M. Bojarowska: O bezpieczeństwie trzeba rozmawiać, ale w taki sposób żeby dzieci nas słuchały. Dlatego ważne jest, żeby była to rozmowa, a nie przekaz jednostronny. Dzieci muszą się wypowiedzieć w danej kwestii, żebyśmy mogli poznać co mają na myśli. Czasami tak pokierować rozmową i myśleniem dzieci, żeby osiągnąć pożądany efekt.

I. Malewska: To jest trudna sztuka, której niejeden rodzic z czasem musi się nauczyć.

M. Bojarowska: Im więcej mówimy o bezpieczeństwie, tym dziecko po prostu przyswaja te treści jako własne. Dlatego jest dobrze rozmawiać, żeby to była dla nich rzecz oczywista. W sytuacjach, gdy faktycznie znajdą się w takiej sytuacji zagrożenia często sobie przypominają o tych dobrych radach, jakie zostały im przekazane w czasie rozmowy.

Posłuchaj rozmowy z Małgorzatą Bojarowską

Ile dobrego w edukacji z zakresu bezpieczeństwa dzieci może zrobić szkoła? O tym Anna Kotyńska- Buryła, wicedyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2 w Olsztynie oraz Elżbieta Strzałka, szkolny pedagog.

Posłuchaj rozmowy

00:00 / 00:00
00:00 / 00:00

Redakcja: D. Kucharzewska/ A. Podbielska

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w policja, dzieci, psycholog
Bez lizaka, za to z alkomatem. Policjanci rozpoczęli pracę na stoku w Elblągu

Trwa ogólnopolska policyjna akcja „Kręci mnie bezpieczeństwo na stoku". Funkcjonariusze spotkali się z najmłodszymi również na Górze Chrobrego w Elblągu.   - Ważna jest nie tylko...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV