Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 2 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Jak będą wyglądały szkolne egzaminy? MEN zakończyło przyjmowanie uwag do projektu

fot. Przemysław Getka

Prawie 2,5 tysiąca uwag zgłoszono do projektu wymagań egzaminacyjnych dotyczących matury i egzaminu ósmoklasisty – poinformowało w środę Ministerstwo Edukacji Narodowej. Jego ostateczny kształt będzie znany do połowy grudnia.

W 2021 roku egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny mają być przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach – na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Zmiany spowodowane są sytuacją epidemiczną związaną z epidemią koronawirusa i przejściem na edukację zdaną.

Od 20 do 27 listopada trwały prekonsultacje projektu, podczas których każdy zainteresowany mógł przekazać swoje opinie do MEN na temat treści proponowanych wymagań.

Otrzymaliśmy prawie 2,5 tysiąca uwag (2487). Zostały przekazane do analizy ekspertom z poszczególnych przedmiotów. Ostateczny kształt wymagań egzaminacyjnych będzie gotowy w grudniu i wydany w formie rozporządzenia ministra edukacji i nauki

– poinformował w środę resort edukacji.

Matura i egzaminy ósmoklasistów zaplanowano na maj 2021 roku

Również w grudniu rozpoczną się szkolenia dla doradców metodycznych i nauczycieli, organizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Dodatkowo dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej opublikuje aneksy do informatorów, zawierające m.in. opisy zmian w formułach arkuszy, zmodyfikowane zakresy struktur gramatycznych dotyczące egzaminów z języków obcych nowożytnych oraz listy lektur do egzaminów z języków mniejszości narodowych, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.

Po opublikowaniu ostatecznej wersji wymagań egzaminacyjnych opracowane zostaną arkusze próbnego egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Następnie zostaną one udostępnione szkołom i zdającym w marcu 2021 r., na około dwa miesiące przed egzaminami, które mają być przeprowadzone w maju 2021 r.

Główne uwagi do projektu

Resort edukacji poinformował także, że nadesłane uwagi dotyczą m.in. odwołania matur ustnych w związku z epidemią, propozycji rezygnacji z kolejnych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, zniesienia obowiązku zdawania matury na poziomie rozszerzonym, zmiany terminu i formuły egzaminów ustnych i pisemnych.

Na egzaminie ósmoklasisty uczniowie muszą obowiązkowo przystąpić do trzech egzaminów pisemnych: z języka polskiego, matematyki i z języka obcego. Te same przedmioty obowiązują na pisemnej maturze. Tam jednak obligatoryjne są na poziomie podstawowym; chętni mogą je zdawać także na rozszerzonym). Abiturienci muszą też wybrać jeden dodatkowy przedmiot. Chętni mogą wybrać ich jeszcze pięć. Obowiązkowe są także dwa egzaminy ustne: z języka polskiego i z języka obcego.

Zmiany w egzaminie ósmoklasisty

W listopadzie MEN kierując do prekonsultacji projekt wymagań egzaminacyjnych podało, że w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego zmiany polegać będą na:

    • zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych (np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych),
    • ograniczeniu formy wypowiedzi do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
    • zmniejszeniu liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu,
    • możliwości odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazany tytuł utworu, do którego uczeń musiałby się odwołać).

W przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki zmiany mają polegać na:

    • zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych (np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej),
    • zmniejszeniu liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu,
    • zmniejszeniu liczby zadań otwartych do rozwiązania.

W przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego zmiany mają polegać na:

    • zmniejszeniu zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych (np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej),
    • zmniejszeniu liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu,
    • ograniczeniu/dostosowaniu zakresu struktur gramatycznych.

Podczas egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym (obowiązkowy dla wszystkich maturzystów) planowane jest zmniejszenie liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu.

 

Redakcja: K. Ośko za PAP

 

Więcej w szkoła, egzamin, matura
Do tej pory zdobywali wiedzę, teraz zdają egzaminy. W Morągu kończy się kurs dla saperów i pirotechników

W 42. Batalionie Lekkiej Piechoty w Morągu kończy się kurs dla kandydatów na instruktorów w grupach saperskiej i inżynierii wojskowej. Żołnierze WOT, z całej Polski, przez...

Zamknij
RadioOlsztynTV