Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 9 °C pogoda dziś
JUTRO: 2 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Ekspert ITS: W czasie stanu epidemii liczba ofiar śmiertelnych na drogach spadła o 25 procent

Fot. KMP Olsztyn

Wprowadzenie stanu epidemii ograniczyło naszą mobilność i przyczyniło się do spadku liczby wypadków drogowych – przekazał Przemysław Skoczyński z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS. Dodał, że znacząco zmniejszyła się także liczba ofiar śmiertelnych.

Z danych Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że od 20 marca, kiedy rząd wprowadził w Polsce stan epidemii, do 31 lipca wyraźnie poprawiła się w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – statystyka dotycząca wypadków drogowych i ich ofiar.

Związane jest to ze znacznym ograniczeniem naszej mobilności, co – jak wskazał Przemysław Skoczyński – potwierdzają m.in. dane zaprezentowane na jednej z konferencji premiera i ministra zdrowia, przedstawiające mobilność społeczną na podstawie danych zebranych z telefonów komórkowych.

W podanym okresie było o 31 procent mniej wypadków. O jedną czwartą zmniejszyła się natomiast liczba ofiar śmiertelnych, zaś liczba ciężko rannych spadła o 28 procent.

Jednakże tak było tylko do przełomu kwietnia i maja. Później spadkowi liczby wypadków nie towarzyszyły już tak spektakularne spadki liczby ofiar śmiertelnych, czy ciężko rannych, a wręcz przeciwnie – wiele dni charakteryzowało się wzrostami tych liczb

– zaznaczył.

Jako skrajne przykłady podał daty 14 kwietnia i 5 lipca 2020 r. W pierwszym przypadku zanotowano – w porównaniu do roku 2019 – 4-krotny wzrost liczby ofiar śmiertelnych, a w drugim wzrost liczby wypadków drogowych o 22 procent.

Oznacza to, że wypadki były groźniejsze w skutkach, „cięższe”, co jest charakterystyczne dla zdarzeń, które wydarzają się przy nadmiernej prędkości. Zachętą do mocniejszego wciskania pedału przyspieszenia były puste drogi i ulice

– ocenił Skoczyński.

Ekspert, powołując się na wstępne wyniki badań przeprowadzonych przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) w 25 państwach członkowskich Unii Europejskiej zaznaczył, że ograniczenia w ruchu z powodu COVID-19 spowodowały również bardzo duże zakłócenia mobilności. Dodał również, że pomimo spadku natężenia ruchu pojazdów, liczba zabitych w wypadkach drogowych nie zmalała w takim samym stopniu.

Zebrane z ponad dziesięciu krajów raporty dotyczące prędkości pojazdów zdecydowanie wskazują, że przekraczanie limitów prędkości mogło być głównym czynnikiem zwiększającym obrażenia i tym samym ryzyko śmierci uczestników wypadków

Dodał, że jednocześnie wzrosła liczba osób poruszających się pieszo i na rowerach, korzystających z sieci dróg dla rowerów w obszarach gęstej zabudowy, a – z powodu ograniczenia, a często braku możliwości korzystania z transportu publicznego – wzrósł w miastach ruch samochodowy.

Zatem widać, że pod tym względem sytuacja w Polsce nie różniła się w analizowanym okresie od sytuacji w innych krajach UE. W najnowszych polskich statystykach wypadków drogowych widać również, że rower jako środek transportu indywidualnego – a jednocześnie jako sprzęt pozwalający łączyć funkcje komunikacyjne i prozdrowotne – bardzo zyskał na popularności

 

Redakcja: K. Ośko za PAP

 

Więcej w wypadki
Tragiczna noc na drogach Warmii i Mazur. Zginęły 3 osoby, w tym 15-latka

Późnym wieczorem i w nocy w województwie warmińsko-mazurskim doszło do serii tragicznych wypadków drogowych, w których zginęły 3 osoby. Jak powiedział dyżurny straży pożarnej, w nocy...

Zamknij
RadioOlsztynTV