Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 3 °C pogoda dziś
JUTRO: 6 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Czy linia kolejowa nr 223 zostanie zmodernizowana? Posłuchaj rozmowy z Jerzym Szmitem i Marcinem Kuchcińskim

Fot. B.Świerkowska-Chromy

– Wszystko na to wskazuje, że nie ma dobrej woli, aby przeprowadzić modernizację linii kolejowej nr 223 – oskarżał w Porannych Pytaniach Radia Olsztyn zarząd województwa prezes PiS w okręgu olsztyńskim Jerzy Szmit. Polityk jest przekonany, że samorząd regionu nie jest zainteresowany partycypowaniem w programie Kolej+.

Były wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit wyjaśniał, na czym polega problem.

Przypominam, że chodzi o program rządowy i chyba to jest największy problem. Zdominowany przez PO i PSL zarząd województwa zrobi wszystko, żeby taką inicjatywę rządową torpedować.

Wicemarszałek województwa Marcin Kuchciński zaprzeczył temu, że po stronie zarządu województwa jest zła wola przy planach modernizacji połączenia kolejowego z Czerwonki do Orzysza przez Biskupiec, Mrągowo i Mikołajki.

O braku dobrej woli trudno mówić, skoro zainwestowaliśmy z własnych pieniędzy 800 tys. złotych na wykonanie studium. To nieprawda, że, w związku z tym, iż jest to projekt rządowy nie chcemy wziąć w nim udziału. To bzdura. Startujemy w różnych projektach rządowych i staramy się pozyskać pieniądze, skąd się tylko da.

– Program Kolej+ został ogłoszony 3 lata temu – mówił w Porannych Pytaniach Jerzy Szmit. Przypomniał, że zarząd województwa ma zaledwie kilka dnia na to, by zadeklarować, czy chce modernizować połączenie kolejowe z Czerwonki do Orzysza.

13 województw odnalazło się w tym. Tylko 3 województwa nie złożyły wniosków. To te, które zdominowane są przez PO i PSL, czyli warmińsko-mazurskie, pomorskie i kujawsko-pomorskie. Dla mnie to jasne, że była to decyzja wynikająca z chęci nieuczestniczenia w programie rządowym i potem pochwalenia się Donaldowi Tuskowi, że w danym województwie udało się ten program zablokować.

Wicemarszałek Marcin Kuchciński protestował przeciwko takiemu oskarżeniu.

Niech prezes Szmit nie mierzy wszystkich swoją miarą, że wszyscy muszą meldować wszystko prezesowi Kaczyńskiemu. U nas nie ma takich działań. Jeśli chodzi o budżet województwa, to nie ma co porównywać budżetu z 2021 roku do budżetu z obecnego roku.

Zarząd województwa twierdzi, że modernizacja linii nr 223 miałaby kosztować co najmniej 851 milionów złotych. Samorząd, aby sięgnąć po pieniądze z programu Kolej+, musi zapewnić 15% wkładu własnego. Obecnie po wzroście szacowanych kosztów zarząd województwa deklaruje, że ma pieniądze tylko na połowę wkładu własnego. Między innymi dlatego zwrócono się do spółki PKP PLK z szeregiem pytań.

Posłuchaj rozmowy Krzysztofa Kaszubskiego

00:00 / 00:00

Autor: K. Kaszubski
Redakcja: M. Rutynowski

Przeczytaj poprzedni wpis:
GUS opublikował dane dotyczące bezrobocia. Najgorzej jest na Warmii i Mazurach

Warmińsko-Mazurskie z najwyższą stopą bezrobocia w Polsce. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny pod koniec grudnia wyniosła ona 8,6%. To jednak mniej niż pod koniec 2020, kiedy...

Zamknij
RadioOlsztynTV