Olsztyn, Elbląg, Ełk, Bartoszyce, Braniewo, Aktualności, Działdowo, Aplikacja mobilna, Giżycko, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Nowe Miasto Lub., Olecko, Region, Ostróda, Pisz, Regiony, Szczytno, Węgorzewo
Co zrobić, gdy wygasł profil zaufany?
Z końcem października część osób straciła swój profil zaufany. Można było go przedłużyć – teraz da się go założyć ponownie.
Profil zaufany pozwala na zdalne potwierdzenie tożsamości i stanowi rodzaj elektronicznego podpisu. Jego posiadanie sprawia, że wiele spraw urzędowych możemy załatwić przez internet. Profil zaufany pozwoli m.in. zalogować się do internetowego konta pacjenta, złożyć wniosek o 500 plus czy rozliczyć się z podatków. Możliwe jest też m.in. założenie działalności gospodarczej.
Korzystam z niego na bieżąco, prowadząc działalność gospodarczą i działalność związaną z organizacjami pozarządowymi, jest to coś, co na pewno się przydaje. Oszczędność często niezdefiniowanej liczby godzin, które musimy poświęcić na to, by jakąś sprawę załatwić. A tu mamy na wyciągnięcie ręki narzędzie, które usprawnia nam funkcjonowanie
– przekonuje Paweł Harajda, przedsiębiorca i ekspert w dziedzinie nowych technologii.
Standardowa ważność profilu zaufanego to 3 lata. W czasie pandemii COVID-19 wiele profili zostało jednak automatycznie przedłużonych – w całym kraju dotyczyło to 5,5 miliona osób. Wiele tych automatycznych przedłużeń kończyło się jednak z końcem października. Posiadacze profili dostawali na ten temat sms-owe informacje, część z nich zdążyła przedłużyć ważność profilu. Można to było zrobić przez internet, ale część użytkowników wolało dla pewności wybrać się do urzędu.
W związku z tym, że profil zaufany kończył się 31 października lub 1 listopada, u nas w urzędzie zauważyliśmy zwiększoną liczbę mieszkańców – mogę powiedzieć, że o 50 procent wzrosła liczba osób, chcących przedłużyć ważność profilu zaufanego
– przyznaje Barbara Skonieczna z wydziału spraw obywatelskich Urzędu Miasta Olsztyna.
Jeśli ktoś nie zdążył, to – po pierwsze – w sporej liczbie przypadków może załatwić urzędowe sprawy przez Internet logując się przy użyciu bankowości elektronicznej. Po drugie, bez problemu można założyć nowy profil zaufany. Sposoby są cztery: bankowość elektroniczna, tzw. wideo weryfikacja, nowy dowód osobisty z tzw. warstwą elektroniczną, albo tradycyjna wizyta w urzędzie – usługi związane z potwierdzaniem profilu zaufanego świadczą urzędy miast i gmin, urzędy skarbowe oraz oddziały ZUS.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: A. Niebojewska